Mode als nieuw visitekaartje van Noord

Komend jaar investeert stadsdeel Noord een ton in de lokale mode-industrie. Promotie moet leiden tot meer ontwerpers, bedrijven en banen.

Vergeet Parijs, vergeet Milaan. Vanaf 2014 moet het Amsterdam-Noord zijn dat de aandacht trekt van modeminnend Nederland. Tenminste, als het aan het stadsdeel zelf ligt. In de begroting van volgend jaar staat 100.000 euro gereserveerd voor „ontwikkeling van de mode-industrie”. Wat houdt dit precies in?

„Wij willen Noord promoten als aantrekkelijk gebied voor modebedrijven en talentvolle ontwerpers”, laat een woordvoerder van het stadsdeel weten. Het is voor het eerst dat stadsdeel Noord speciaal geld investeert in de mode-industrie. De precieze invulling is „nog niet in detail uitgewerkt”, maar gedacht kan worden aan bijdrages aan lokale textielproductie, modeshows en evenementen. In een ideaal scenario trekt dat nieuwe bedrijven en ontstaan hierdoor nieuwe werkplekken.

Het was Angelique Westerhof, directeur van de Dutch Fashion Foundation (de organisatie die jong modetalent stimuleert), die stadsdeelvoorzitter Rob Post (PvdA) een half jaar geleden met dit plan benaderde. Daarnaast voerde de stadsdeelvoorzitter gesprekken met modebedrijf Varova, wiens merk Gsus in het stadsdeel zetelt. „Ons beleid in Noord is om de creatieve industrie te faciliteren, maar aan mode had ik nog niet eerder gedacht”, zegt Post. Samen met de Fashion Foundation wordt het idee volgend jaar uitgevoerd.

De subsidie betekent niet dat de modemarkt volledig afwezig is in het stadsdeel. Rond het Hamerstraatgebied (bij Hotel de Goudfazant) zijn de laatste jaren meerdere modebedrijven en naaiateliers neergestreken die nu een cluster vormen, met als middelpunt Gsus. Afgelopen zomer organiseerde modecollectief MOAM een modeshow in filminstituut Eye. De strook van culturele instellingen aan de noordelijke IJ-oevers zorgt de laatste jaren voor een explosieve toename van pontreizigers vanaf Centraal Station. Daar staat tegenover dat bij de Fashion Week volgende maand geen enkel officieel evenement in Noord plaatsvindt.

Is het plan niet te ambitieus, met al genoeg modeclusters aan de andere kant van het IJ? „We hebben niet de pretentie om modehoofdstad van Nederland te worden”, zegt Post. „Het is puur vanuit economische stimulering. We springen in op creatieve ontwikkelingen, willen deze faciliteren en hopen dat er nieuwe arbeidsplaatsen door ontstaan.” Of de stadsdeelvoorzitter straks zelf lokaal zijn textiel inkoopt weet hij nog niet. „Ik ben niet zo ’n modetype.”

    • Jonas Kooyman