Een showbizzvete over de rug van Onno Hoes

De affaire rond burgemeester Onno Hoes domineerde deze maand het nieuws // Hoe kon een zoen uitgroeien tot een nationale kwestie? // De harde strijd tussen RTL en SBS had grote invloed op de zaak

Verslaggever

Vorige week donderdag, 19.30 uur. RTL Boulevard zendt een item uit over een nieuw SBS-programma. Presentator Albert Verlinde neemt het woord. Het gaat „dramatisch” met de kijkcijfers van SBS, zegt hij. „Gisteren was SBS6 weer de nummer acht. De áchtste zender. Sinds 2006 is het niet zo slecht geweest als nu met die zender.”

Dezelfde donderdagavond bericht SBS6 uitgebreid over Onno Hoes, de in opspraak geraakte man van Albert Verlinde. De burgemeester mocht de avond ervoor aanblijven van de Maastrichtse gemeenteraad. ‘De Nacht van Hoes’, noemen ze het bij Shownieuws op SBS.

Drie weken geleden verscheen een foto in de roddelpers van Onno Hoes die een andere man zoende. De kwestie groeide uit tot een discussie over wat een burgemeester zich privé kan permitteren. Toen de gemeenteraad van Maastricht vorige week besloot dat Hoes mag blijven als burgemeester, opende het NOS Journaal ermee.

Hoe kon een zoen uitgroeien tot een nationale kwestie?

Het antwoord ligt in de showbizzwereld. Over de rug van Onno Hoes wordt een langlopende showbizzvete uitgevochten.

Op 2 december publiceert Shownieuws de veelbesproken zoenfoto. Het nieuws wordt eerst alleen overgenomen door wat regionale bladen en De Telegraaf. Maar Shownieuws blijft ermee aan de gang. Vrijwel iedere dag is ‘Hoesgate’ in de uitzending.

5 december wordt de man waarmee Hoes zoende, opgebeld. Als hij zegt niet te willen reageren, suggereert Shownieuws dat hij misschien „zwijggeld” heeft gekregen van Hoes. Op 12 december neemt het programma toch een „exclusief” interview af met deze man.

De Telegraaf drukt op 16 december het ontblote bovenlijf af van Hoes, die hij als profielfoto voerde op de homodatingapp Grindr.

En een dag later interviewt weekblad Privé een man van vijfentwintig die „ontelbare keren” het bed zou hebben gedeeld met Hoes.

Is het toeval dat deze media de ‘zoenaffaire’ aanzwengelden?

SBS en RTL hebben ieder een eigen showbizzrubriek. RTL Boulevard trekt dagelijks meer kijkers dan Shownieuws van SBS, mede dankzij de nieuwtjes van roddelkoning Albert Verlinde. Die laat geen mogelijkheid liggen om zijn concurrenten bij SBS te wijzen op hun lage kijkcijfers.

De kwestie Hoes bood een gelegenheid om af te rekenen met de roddelkoning.

Verlinde had eerder programma’s afgekraakt van Shownieuws-presentatrice Patty Brard. Zij herhaalt nu dagelijks op tv dat Onno Hoes zich niet gedraagt als een burgervader.

Verlinde had Shownieuws-presentator Beau van Erven Dorens meerdere malen door het slijk gehaald. Beau van Erven Dorens noemt Verlinde nu „corrupt” en zegt dat hij „toch lekker niet kan veranderen in een jonge toyboy”.

Verlinde noemde Shownieuws-presentator Evert Santegoeds eerder ‘niet sterk’ en ondeskundig. Santegoeds steekt nu dagelijks op tv de draak met Verlinde en zijn vreemdgaande partner. Deze Santegoeds is tevens hoofdredacteur van weekblad Privé en schrijft voor De Telegraaf. De twee bladen, die de affaire Hoes verder ‘uitdiepten’, maken deel uit van hetzelfde concern.

Van Erven Dorens geeft per telefoon toe dat SBS de kwestie heeft aangegrepen om Verlinde „een koekje van eigen deeg” te geven. „Dat speelt zeker een rol”, zegt hij. „Albert Verlinde zit een op een morele troon. Iedere week hamert hij op de lage kijkcijfers van SBS. Dat wéten we nu wel. De zaak Hoes is voor ons een manier om hem te laten zien dat het anders in elkaar zit.”

Als gevolg van de hevige aandacht voor Hoes in de roddelpers willen Maastrichtse politici op 17 december opnieuw opheldering van hun burgemeester. „Deze affaire is niet goed voor zijn eigen imago, en niet voor de stad”, klinkt het in de gemeenteraad.

En omdat de privékwestie politiek wordt, gaan ook kranten als NRC Handelsblad en de Volkskrant erover schrijven. Dit wordt vervolgens door Santegoeds weer als argument genoemd om er nóg meer aandacht aan te besteden. „De Volkskrant plaatste wel vier artikelen op één dag over de hele affaire”, aldus Santegoeds 19 december in Shownieuws.

Als Santegoeds telefonisch gevraagd wordt of SBS zoveel aandacht geeft aan de kwestie omdat Albert Verlinde erbij betrokken is, zegt hij dat dit „in de zijlijn” een rol speelt. „Maar het is niet de hoofdreden dat wij er veel aandacht aan besteden”, zegt Santegoeds. „De hoofdreden is dat het een spraakmakende affaire is.” En wat maakt deze zaak zo spraakmakend? Santegoeds, nors: „Als ik jou moet gaan uitleggen wat hier spraakmakend aan is, houdt het op.”