Column

Kerstoorlog

Ik ben al zo lang ik me kan herinneren fan van Bill O’Reilly. De rechtse presentator van de best bekeken talkshow op de Amerikaanse kabeltelevisie: The O’Reilly Factor. Het dagelijkse programma van Fox News haalt op goeie dagen ongeveer een miljoen kijkers.

Een gemiddelde aflevering: O’Reilly nodigt een anti-American (linkse activist, Democraat, abortusarts, criticus van het leger, Marilyn Manson) uit, stelt eerst vriendelijk een paar vragen, geeft schreeuwend zijn eigen mening en beschuldigt zijn opponent ervan tegen Amerika en/of tegen freedom te zijn. Naar de reclame, en door naar het volgende woedende, Amerikabedreigende item.

De slogan van Fox News is fair and balanced. Dat staat voor eerlijke en afgewogen journalistiek.

Ik begin erover, omdat dit belangrijke weken zijn voor Bill O’Reilly. Het is tijd voor zijn jaarlijks terugkerende thema: de War on Christmas. De Kerstoorlog.

Sinds ik naar Bill O’ Reilly kijk weet ik dat het recht om Kerst te vieren in Amerika zwaar onder vuur ligt. Het probleem, volgens O’Reilly: God verdwijnt steeds meer uit de Amerikaanse kerstgedachte.

Op de website van Fox News is een interactieve War on Christmas-kaart geplaatst, waar lezers de „laatste uitdagingen voor religieuze vrijheid” achterlaten. De veldslagen die dit jaar zoal worden uitgevochten: kerstverlichting in New York die wordt weggehaald, een school in Georgia die kerstkaarten van leerlingen inneemt en een verbod op religieuze kerstliedjes in New Jersey.

Alles komt samen in wat het Happy Holidays-syndrome is gaan heten. O’Reilly merkte negen jaar geleden voor het eerst dat sommige Amerikaanse bedrijven liever Happy Holidays dan Merry Christmas zeggen tegen hun klanten. Afgelopen week claimde O’Reilly een overwinning: enkele bedrijven hadden hun Happy Holidays-beleid teruggedraaid. „Zie je wel. De Kerstoorlog is geen mythische oorlog”, zei O’Reilly. „Het is echt. En we hebben zojuist gewonnen”.

Dat is Fox News. Nieuws framen in termen van oorlog, veldslagen, gevechten, overwinningen. Fair en balanced natuurlijk, dat wel.

Vier maanden geleden startte in de VS de nieuwe zender Al Jazeera America. Een nieuwszender, die zich richt op „eerlijke, duidelijke en accurate” berichtgeving en onderzoeksjournalistiek. Want, zei een woordvoerder: „Amerikanen hebben genoeg van al die meningen. Ze willen feiten”. De zender moet met deze tactiek op termijn marktleider Fox News (1,8 miljoen kijkers op primetime) van z’n troon stoten.

Nu, vier maanden later, heeft Al Jazeera America 13.000 kijkers per dag. Dat is evenveel als de herhaling van De Wereld Draait Door, om 3 uur ‘s nachts.

Fair and balanced, dat wel.

Stijn Bronzwaer (@nextstijn) schrijft op deze plek elke week over (nieuwe) media