Jaar eindigt sterk met drama en Foto-Eddy

Eddy de Jongh in ‘Foto-Eddy’ (Uur van de Wolf).

In mijn laatste stukje van het jaar weeg ik alvast de appels en peren van de televisie in november en december. Verreweg het mooiste was hors concours, want slechts voor een klein deel Nederlandse coproductie: The Act of Killing (VPRO), waarin Sumatraanse moordenaars hun wandaden voor de camera naspelen. De Deense documentaire van Joshua Oppenheimer werd in de bioscoop hoog gewaardeerd, maar trok op tv opmerkelijk weinig kijkers: 56.000.

Mede wegens IDFA was het een topperiode voor goede documentaires, maar ook hoogwaardige dramaproducties vochten met elkaar om de aandacht. Proeftuinreeksen met veelal beginnende regisseurs als Van God Los (BNN) en One Night Stand (NTR/VARA/VPRO) startten zo goed als je op grond van eerdere seizoenen mocht verwachten. Deze single plays vielen echter in het niet naast de spannende series.

De tweedelige documentaire Mark vs. Rita: Hoe de VVD bijna ten onder ging (AVRO) door Roy en Jaïr Ferwerda, pikant en leerzaam, verdient een vervolg: stof genoeg in de recente politieke geschiedenis. Daarentegen biedt het tweede seizoen van de serie O’Hanlons Helden (VPRO) meer van hetzelfde. Dat is nog altijd beter dan teleurstellende grote projecten als Nederland in 7 Overstromingen (NTR) en Nederland van Boven (VPRO). Wel origineel en goed gecomponeerd was de documentaire Achter de Dijk (VPRO) van Michael Schaap over een dorp dat een pedo in bescherming nam.

5. Penoza III (KRO) Misdaadserie van Diederik van Rooijen en scenarioschrijver Pieter Bart Korthuis over Amsterdamse onderwereld en gezinsleven wordt elk seizoen harder en beter.

4. Jeroen Willems – Over grenzen (De magie van Kunst, HUMAN/NTR) Intens, lang voorbereid en goed gemaakt documentair monument door Simonka de Jong en Marijke Reijnders, precies een jaar na het overlijden van de acteur uitgezonden.

3. De kwis (VARA) Beste actuele satire van dit seizoen, door cabaretduo’s Woe & Van der Laan en Van Deudekom & Urgert. Hoog tempo, redelijk veel geslaagde grappen en een passende bijrol voor Paul de Leeuw.

2. Overspel II (VARA) Vrijwel vlekkeloos drama over georganiseerde misdaad, liefde, wraak en alweer familie. Ook met permanent om aandacht zeurende telefoons, piepers en deurbellen. Frank Ketelaar schreef en regisseerde, soms vervangen door Albert Jan van Rees (de ‘pannenkoek’ uit Toren C). Verslavend spul.

1.Foto-Eddy, de negatieven van mijn vader (Het uur van de wolf, NTR) Overvol egodocument waarin regisseur David de Jongh de grenzeloosheid en onhandigheid van zijn vader, fotograaf Eddy de Jongh (1920-2002), illustreert aan de hand van kort gesneden interviews, home movies, cassettebandjes, antwoordapparaten, agenda’s en foto’s. Het is vooral een indrukwekkende schets van onmacht om te leven met anderen, na een verzwegen onderduikerstrauma. Meesterproef van een filmer.