Hybride is niet milieuvriendelijk

Hoe milieuvriendelijk zijn hybride auto’s nou werkelijk? ‘Plugin-hybrides’ – die je aan het stopcontact kunt opladen – hebben een elektrische aandrijving én een verbrandingsmotor. Daarom is er geen probleem met het bereik. As de accu leeg is, kun je verder rijden op benzine. Daarmee ondervangen ze een nadeel van puur elektrische auto’s. Die komen lang zover niet als een benzineauto met een volle tank en moeten dan uren opladen.

Hybrides als de Toyota Prius en de Mitsubishi Outlander zijn op dit moment razend populaire ‘milieuvriendelijke’ auto’s. Maar hoe vriendelijk?

Dat hangt sterk af van de verhouding tussen de elektrische en de benzinekilometers in de praktijk. Wie veel lange ritten maakt, moet vaker door een lege accu de benzinemotor gebruiken.

Zeker is dat hybride auto’s met hun accu's en dubbele aandrijving veel zwaarder uitvallen dan vergelijkbare modellen met alleen een verbrandingsmotor. Zo weegt de Mitsubishi Outlander van de auteur van dit stuk ‘leeg’ meer dan 1.800 kg. De benzineversie weegt ruim 1.300 kg. De benzinemotoren van hybrides hebben een inhoud van om en nabij twee liter, ook niet bepaald middenklasse. Het zijn factoren die niet bijdragen tot een laag verbruik.

Rijdend op benzine heeft de Outlander bij 100 km/uur op de snelweg 7 liter per 100 km nodig, ongeveer 1 op 15. Onze oude Skoda Felicia reed 1 op 17. Gemiddeld. Bij een zeer brave rijstijl rijdt de Outlander al met al ongeveer 1 op 20 (5 liter /100 km), maar dat cijfer wekt ten onrechte de indruk dat elektrische kilometers niets kosten en niets vervuilen. Een kleine, moderne benzineauto kan het beter, zonder fiscale of technologische hocus pocus.

Dankzij de fiscus was een hybride (of puur elektrische auto) dit jaar spotgoedkoop voor ondernemers en zo goed als gratis voor zzp’ers. De regeling is iets minder aantrekkelijk geworden door 7 procent bijtelling in 2014, maar blijft vriendelijk. Hybride auto’s worden vermoedelijk gekocht door koopjesjagers zonder serieuze interesse in de milieuaspecten, die geen milieuvriendelijke rijstijl hebben en niet de discipline opbrengen om de auto tweemaal daags op te laden. In dat geval is een hybride auto gewoon een ouderwetse gas guzzler.

    • Herbert Blankesteijn