Witte mannen van vijftig

De columnist van een Nederlandse landelijke krant is wit, vijftig jaar of ouder, hoogopgeleid en man. Dat blijkt uit een inventarisatie van columnisten van de zes betaalde landelijke dagbladen. Geteld zijn columnisten die een eigen maatschappelijke visie uitdragen en een vaste plek in de krant hebben. Sport-, kook- of andere thematische columns, rubrieken en commentaren zijn niet meegenomen in deze telling.

„De samenstelling van het Nederlandse columnistengilde is, objectief gezien, desastreus eenzijdig en saai”, zegt Mark Deuze, hoogleraar journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Het columnistenbestand van Trouw en nrc.next biedt diversiteit, erkent Deuze, maar over de hele linie ziet hij in de columnisten een weerspiegeling van de dominante sociaal-culturele laag van de bevolking.

Het is echter de vraag of een krant zich moet spiegelen aan de bevolking als geheel of aan zijn lezers. Bekeken per krant komt de gemiddelde leeftijd van de columnisten redelijk in de buurt van de gemiddelde leeftijd van de lezer.

De man/vrouw-verhouding onder columnisten is volgens Daphne van Paassen, hoofdredacteur van feministisch maandblad Opzij, wel degelijk voor verbetering vatbaar. „Vrouwen zijn over het algemeen minder zichtbaar in de media. In de Media100, met invloedrijke mediamensen, stonden maar vijftien vrouwen. Wel Bert Wagendorp, niet Sheila Sitalsing. Kan iemand dat uitleggen?”

Toch ziet Van Paassen vooruitgang. „Zo’n uitgebalanceerde verdeling bij Trouw laat zien dat ze daar op hebben gestuurd. Het is een kwestie van bewustwording.”

    • Leonie Veerman