Zingen op schóóóóóóóól

De kinderen van de Kathedrale Koorschool in Utrecht zingen wat af in deze feestmaand // De school scoorde onlangs zeer goed bij de scholentest van RTL // De vraag is of dat zingen de oorzaak is van de goede testresultaten

verslaggever

Met een rood mapje voor zich staan de kinderen van groep 5 en 6 achter hun tafel. „Doe mij allemaal na”, zegt meester Gerard Beemster: „Hááááááá.” De kinderen doen hun mond allemaal wagenwijd open. „En dan nu: hááááárk the herald angels sing.” Een meisje met een blonde paardenstaart zingt vol overgave, duidelijk articulerend. Twee jongens staren een beetje om zich heen.

Op het groene krijtbord staan lijnen van een notenbalk. Op de muur hangt een foto uit het Concertgebouw, waar kinderen van deze school afgelopen voorjaar zongen in een uitvoering van de Mattheüs Passion.

Dit is de Kathedrale Koorschool in Utrecht. De school begint bij groep 5. Kinderen kunnen pas vanaf achtjarige leeftijd meerstemmig leren zingen, zegt directeur Ria Frowijn. Jaarlijks komen hier, na een toelatingstest, zestien nieuwe kinderen. Meestal zijn er zo’n dertig aanmeldingen.

December is een drukke tijd. De groepen zingen bij een kerstnachtdienst, een kerstconcert en een kinderkerstfeest. En ook op hun eigen school treden ze op.

Niet meer alleen voor jongens

De Koorschool bestaat sinds 1959. Oorspronkelijk werden de ‘koorjongens’ geworven door pastoors uit de hele provincie. Ze werden opgeleid om te zingen bij het Kathedrale Koor Utrecht, het koor van de Sint-Catharinakathedraal. Inmiddels zitten er ook meisjes op de school, en ze zijn lang niet meer allemaal katholiek.

Vorige maand scoorde de Koorschool goed in de RTL-ranglijst van basisscholen. In de berekening van hoogleraar Jaap Dronkers haalde de Koorschool een rapportcijfer van 9,4, waarmee het landelijk op een gedeelde vijfde plaats kwam. Dat hoge cijfer kreeg de school omdat de gemiddelde Cito-score hoger was dan dat van vergelijkbare scholen.

Volgens directeur Frowijn helpt muziek kinderen zich breed te ontwikkelen. „Muziek geeft plezier, maakt creatief en draagt bij aan nieuwsgierigheid. En nieuwsgierigheid is de grondhouding voor het leren.”

Op het bureau van Frowijn ligt het boek Musik(erziehung) und ihre Wirkung van muziekpedagoog Hans Günther Bastian. In dat onderzoek concludeert hij dat kinderen van scholen met muziekles iets hogere scores haalden op een intelligentietest dan kinderen op scholen zonder muziekles. Frowijn is voorzichtig met het gebruiken van de resultaten ter promotie van haar school. „Zulke resultaten worden vaak misbruikt.”

Muziekwetenschappers breken zich al jaren het hoofd over dit thema. Uit één zorgvuldig onderzoek bleek het IQ van kinderen die een jaar lang muziekles volgden, méér te zijn gestegen dan dat van kinderen – met dezelfde achtergrondkenmerken – die dat niet kregen. Over andere positieve effecten van muziek lopen de verschillende wetenschappelijke uitkomsten zover uiteen dat er volgens Honing weinig over te zeggen is.

Voor Koorschooldirecteur Frowijn was de hoge score op de Dronkerslijst natuurlijk fijn. „Maar we kregen ook kritiek. Er werd gezegd: jullie hebben alleen hoogopgeleide ouders. Jullie selecteren de kinderen op hoe goed ze kunnen leren.”

De Koorschool heeft toestemming gekregen om kinderen een toelatingstest te laten doen. Omdat de school met groep 5 begint, hebben de kinderen immers al een plaats op een andere school.

Intelligente kinderen die geen extra zorg nodig hebben, zullen eerder worden aangenomen. Maar: bij twijfel geeft muzikaliteit de doorslag. „Als een kind met dyslexie dan heel muzikaal is, hebben we het gewoon nodig.”

Zingen geeft een fijn gevoel

De 10-jarige Maureen kwam door de audities en zit nu in groep 7. „Van zingen krijg je een fijn gevoel”, zegt ze. Als eerste sopraan zingt Maureen soms een hoge tegenstem. „Soms wel een beetje moeilijk. Maar als ik het niet weet, zing ik met andere kinderen mee.”

Ondanks het hoge niveau moeten kinderen het zingen wel leuk blijven vinden. Soms is het lastig om daar een afweging in te maken. Afgelopen zomer traden de leerlingen van groep 7/8 op in St. Pauls Cathedral in Londen, ter ere van 300 jaar Vrede van Utrecht. Bij de generale repetitie waren ze moe en gespannen. Na de lange busreis moesten ze tweeënhalf uur oefenen.

„Daarna lieten we de kinderen rusten en spelen. Dat is dan ook wel nodig”, zegt Frowijn. De burgemeester van Utrecht sprak de kinderen vooraf toe. „Dat geeft ze dan ook even een energiestootje.”

Frowijn denkt dat de school „de juiste balans” heeft gevonden waarmee het hoge niveau leuk blijft voor de kinderen. „We willen blijven zien dat ze het fijn vinden.”

    • Christiaan Pelgrim