Ton Koopman, zijn tamboerijn en een kerk vol zingende kids

Kerst is de spitstijd van familieconcerten in alle soorten en maten. En het leukst zijn die als ze tonen dat kinderen tot meer in staat zijn dan ‘het aanzetten van hun fantasieknopje’, zoals Edwin Rutten dat noemt. In het Concertgebouw zong dameskwintet Wishful Singing volmaakt afgewogen kerstfamilieconcerten waaraan door de hele zaal enthousiast werd meegedaan; alsof uit volle borst zingen in gezinsverband de normaalste zaak van de wereld is. Ook de vijf kinderen die dansen in 4 Musketiers door Holland Opera, een nieuwe opera gecomponeerd door jazzviolist Oene van Geel, waren geconcentreerd. Jammer dat ze niet meer mochten betekenen dan hun luttele opkomsten en ‘moderne gevechtsdans’.

De charmantste kerstvoorstelling is die van het Nieuw Amsterdams Kinderkoor. Het NAK, nu al met 200 zangers van 4 tot 19 jaar die wekelijks worden geschoold in solfège, stemvorming en repertoire, vroeg dirigent Ton Koopman een kerstspel met ze te realiseren.

Koopman zei ja, „omdat het leuk is om te doen”, maar ook om te bewijzen dat kinderen als ‘amateur-kunstenaars’ prima als en met professionals kunnen musiceren, als hun instelling maar deugt.

Hartverwarmender dan dit zijn kerstconcerten zelden, juist door de volwassen concentratie bij alle zingende kinderen – van de pluizige schaapjes (kleuters), via de elkaar al tot stilte en aandacht manende sterren (iets ouder) tot de herders, het volk en een topkoor van prépubers dat zich moeiteloos vastbeet in meerstemmigheid. Koopmans enthousiasme (tijdens het slotapplaus zette hij nog eens Wij komen van Oosten in en sloeg daarbij zelf gloeiend van pret mee op tamboerijn) werkte aanstekelijk op de kinderen én de musici van het Amsterdam Baroque Orchestra. Zij begeleidden vlammend het door een verteller en in kerstliedjes (Koopmans arrangementen) vertelde kerstverhaal. Het NAK wil er het liefst een door het hele land toerende traditie van maken. Hopelijk slaagt dat en breidt dit klinkend pleidooi voor de warmte en lol van zingen zich uit als een olievlek.

Mischa Spel

M.m.v. Brechtje Zwanenveld