Stromae is ‘formidable’ in Melkweg

Foto ANP / KIPPA / PAUL BERGEN

Aan het tafeltje gingen schoenen en sokken uit, en de kousen aan. Eén oorbel stak hij in het oor. Zijn lippen stiftte hij tot de helft van de mond. Een jasje aan en voilà: zanger Stromae was rechtsom een elegante vrouw en linksom een machokerel. Met de heupen wiegend of juist in een slome tred voerde Stromae in Tous Les Mêmes een dialoog uit tussen twee seksen. Vol ongemak en stigmatiserende uitspraken, op een uiterst aanstekelijke beat.

Het is zonder meer een briljante en tot in de finesses theatrale uitvoering van een oud idee. De populaire Belgische zanger Stromae (omgekeerd ‘maestro’) toont er overrompelend goed mee aan wat een rasartiest hij is. Want sinds zijn hit Alors on Danse, een bedrieglijk simpel dansnummer met schrijnende observaties, is de ster van Paul Van Haver rijzende in België en Frankrijk.

Deze zomer brak de Rwandese Belg Stromae ook in Nederland door. Zijn cd Racine Carrée (Frans voor vierkantswortel) kwam uit. In Papaoutai zong hij ‘Papa, waar ben je?’, een introspectieve tekst over het missen van zijn vader. Het was lichte wanhoop, terwijl de muziek, heavy bassen en zwiepende synthesizers met een Congolese gitaarriedel, het zware thema verlichtten en optilden. Die combinatie van zwaar met licht is Stromae’s kracht. Sombere, vervreemdende teksten groeien op zijn dansbeats uit tot moderne, makkelijk te verteren observaties.

Hoezeer dat aanslaat was te zien in de Melkweg, waar een klein, vroeg geboekt concert uitgegroeid was tot een show voor gelukkigen. Al bij opkomst was het onthaal warm en uitzinnig voor de lange slanke Belg, die dit jaar ook op Pinkpop zal optreden. Een zelfverzekerde Stromae maakte van elke song een verhaal. Dat droeg hij steeds weer uit in andere kleding voor een scherm met mooie animaties, gesteund door een driemans band met elektronica. Maar het was ook zijn dans die aandacht trok. Wat een magnifieke dansbewegingen met dat slungelige lijf. Van houterig en staccato, tot los golvend met wilde zwaaien; ongegeneerd gaf hij zich over aan de muziek.

Maar liet hij de beats vallen, dan intrigeerde hij ook. Een bezopen, moedeloze Stromae zakte door zijn knieën, en ging liggen op het podium. Precies zoals in de clip van Formidable, waar hij ogenschijnlijk verloren maar eigenlijk opzettelijk zwalkend door Brussel trekt. „We waren geweldig”, kreunde hij. Maar wat was hij ‘rampzalig’. En iedereen zong zijn tragische lot mee – Stromae slecht de taalbarrière in een wip. Knap ook hoe hij exotica in zijn liedjes insluit. Dat zit ’m vooral in ritmiek, van rumba tot tango. Maar ook in het thema. Zoals het gitaarlied over de Kaapverdische zangeres Cesaria Evora. Het gastoptreden van het Nederlandse rapduo The Opposites hield de energie hoog. Met Alors on Danse en Papaoutai luidde Stromae als stuiterend boegbeeld zijn joyeuze concert uit. Merci, liet hij in grote letters achter.

Amanda Kuyper

    • Amanda Kuyper