Snel leveren? Ja graag, als het maar niets extra’s kost

Snelle levering, lage prijzen en meer aanbod. Online wordt hard gestreden om de gunst van de klant.

Online winkelketen CoolBlue kwam eind vorig jaar met iets nieuws: VandaagNog. Als je voor 15.00 uur bestelt, wordt je pakketje dezelfde dag bij je afgeleverd.

Supersnel bezorgen is voor webwinkels de heilige graal. Want wie gaat er nou nog door weer en wind de stad in, als je een product sneller in huis hebt als je het online bestelt?

Niemand, hoopt het Amerikaanse Amazon. Zij brachten een paar weken geleden alvast naar buiten dat ze werken aan bezorging binnen 30 minuten. Door een onbemand vliegtuigje wordt je bestelling voor de deur neergelegd. Het bericht kreeg aandacht in heel veel media, maar voor ‘ergens in 2015’ gaat er nog geen Amazon-drone de lucht in. Of het op grote schaal werkt en mag volgens de regels moet nog bekeken worden.

Bij Bol.com is het leveren de afgelopen jaren ook steeds sneller gegaan. Van levering in drie dagen ging het naar levering de volgende dag. Eerst kon dat alleen als je voor 10.00 uur ’s ochtends bestelde. Dat werd 15.00 uur, 17.00 uur, 21.00 uur, en is nu voor 23.00 uur.

Maar levering op dezelfde dag zit er voorlopig niet aan te komen, vertelt marketingdirecteur Michel Schaeffer van Bol.com. „Aan zulke snelle levering hangt een flink prijskaartje, dat vinden klanten het niet waard”, zegt Schaeffer.

Klanten vinden het veel belangrijker dat de prijzen laag zijn, het liefst helemaal zonder leveringskosten, concludeerde ook de Boston Consultancygroep vorig jaar. De consultants zagen zelfs dat webwinkels een stapje terug deden in hun levertijden.

Er zitten wel steeds meer producten in het assortiment. Bol.com doet al lang niet alleen maar boeken en cd’s meer. Bij CoolBlue kun je tegenwoordig voor veel meer aankloppen dan kleine elektronische apparaten: fietsaccessoires, tuinapparaten en boormachines bijvoorbeeld.

De winkel in de straat kan hierdoor nog maar amper overleven, klinkt de kritiek op de online reuzen. „Dat zei een bouwmarkteigenaar ook tegen me toen Bol.com doe-het-zelfartikelen ging verkopen”, zegt Schaeffer. „Maar waarom is hij zelf dan geen online doe-het-zelfwinkel begonnen? Klanten willen nou eenmaal online winkelen.”

Bol.com biedt sinds twee jaar anderen een kans om mee te liften met het grote bereik dat ze hebben. Bedrijven kunnen gratis hun waar aanbieden op Bol.com. Als ze iets verkopen dan dragen ze een percentage – tussen de 2 en 20 procent – af.

Of boekhandelaren hier blij mee moeten zijn is de vraag. Maar wie weet pakt dit voor de verkoper van houten speelgoed in een dorp juist heel goed uit. Bol.com biedt zelf geen concurrerend houten speelgoed aan en het afzetgebied van de kleine winkelier is ineens ongekend groot.

    • Laura Wismans