Dit zijn de films uit 2013 die je gezien moet hebben

De filmjournalisten van NRC zijn vol lof over de film La vie d’Adèle.

Niet alleen Hollywood is verantwoordelijk voor de beste films uit 2013. Tot de hoogtepunten behoren volgens onze recensenten namelijk de ontluisterende documentaire The Act of Killing en het Franse liefdesdrama La vie d’Adèle. Een overzicht.

De hoogtepunten volgens NRC

De filmjournalisten van NRC noemen stuk voor stuk La vie d’Adèle van Abdellatif Kechiche. “Het is een sublieme film over de vreugde en pijn van de eerste liefde, zowel mythisch als alledaags weergegeven”, aldus Peter de Bruijn.

Naast De Bruijn gaven recensenten van uiteenlopende media stuk voor stuk vijf sterren, en spraken volmondig van een meeslepend meesterwerk, zo ook The New York Times. Een zeldzame en dus opmerkelijke eensgezindheid onder de critici.

De beste film van 2013 is volgens De Bruijn de documentaire The Act of Killing van Joshua Oppenheimer. Overigens bestempelt ook The Guardian dit als een van de filmhoogtepunten van het jaar. De film vertelt over de communistenjacht in Indonesië in 1965-66, een van de gruwelijkste moordpartijen uit de moderne geschiedenis. De Bruijn omschrijft de film als “bizar, verontrustend en onontkoombaar”. Voormalig NRC-correspondent Elske Schouten gaf vlak voor de Nederlandse première in Pauw en Witteman uitleg over de film:

NRC-filmjournalisten Dana Linssen en Coen van Zwol noemen Gravity van Alfonso Cuarón als een van hun persoonlijke hoogtepunten. Van Zwol legt uit waarom:

“Astronaute Sandra Bullock krijgt onnodig veel motivatie om te overleven, maar dit visueel verbluffende survivalsprookje herinnert je er weer aan waarvoor dat grote doek ook alweer is uitgevonden.”

Le Grande Bellezza en Spring Breakers ‘eigenlijk dezelfde film’

Van Zwol en Linssen zetten daarnaast dit jaar beiden Le Grande Bellezza van Paolo Sorrentino boven aan hun lijst. Volgens Van Zwol is dit een “wonderschone ode aan Rome”. Hij spreekt van “overrijp fruit uit Rome, waar Jep Gambardella feest tussen de ruïnes. Zoals zijn voorvaderen.”

Deze Italiaanse film deelt op de lijst van Linssen de eerste plaats wel met Spring Breakers van Harmony Korine. Ze legt uit dat deze twee films volgens haar eigenlijk hetzelfde vertellen:

“In wezen zijn deze twee titels hetzelfde. Ze gaan over de vervoering van de roes en over de bijbehorende pijn. Met volle overgave verliezen de hoofdpersonen de onschuld en elke keer weer hopen ze dat er toch nog zoiets als een wonder overeind blijft. Is dat melancholie?”

De hoogtepunten volgens buitenlandse media

Enkele titels zijn door onze critici niet genoemd, maar behoren volgens recensenten van onder andere The Guardian, The New York Times en The New Yorker absoluut tot de toppers van 2013: 12 Years A Slave, The Great Gatsby, Before Midnight en American Hustle, met de dame die misschien wel het meest in the picture is geweest het afgelopen jaar in Hollywood: Oscarwinnares Jennifer Lawrence.

Maar er waren ook dieptepunten

Onze critici zetten ook hun grootste teleurstellingen op een rij. Linssen betreurt het dat geen enkele distributeur het heeft aangedurfd om de game-changing documentaire van 2012, Leviathan, uit te brengen:

Leviathan is de film die ons vis liet zijn, en meeuw, en zeemonster. En ons deed verdrinken.”

Van Zwol beschrijft L’écume des jours van Michel Gondry als “los zand”, en daarmee als de grootste tegenvaller:

“Gondry verzandt in gefröbel in een poging om de cultroman van Boris Vian te evoceren. Hij is stapelverliefd op zijn eigen visuele vondsten en de film zit vol irritant interessante mensen.”

En tot slot de opmerkelijke teleurstelling van De Bruijn: La grande Bellezza. Zo zie je maar, ook meningen van kenners lopen uiteen. De argumentatie van De Bruijn:

“Deze film is een volkomen overbodige pastiche op Fellini’s La Dolce Vita, meer dan vijftig jaar na the real thing.”

De volledige lijstjes van onze filmjournalisten staan in de krant van 30 december.

    • Annemarie Coevert