Apple geeft Utrechtse gamemaker Vlambeer een kerstcadeautje

Apple vindt Ridiculous Fishing de game van 2013. Een duw in de rug voor Vlambeer uit Utrecht.

Ridiculous Fishing: schiet de vis

Hoe val je op tussen al die andere honderdduizenden spellen in de app-winkels? Het is een van de grootste uitdagingen voor de makers van mobiele games.

In een ideale wereld komen unieke, verrassende spellen vanzelf bovendrijven. Maar in de praktijk proberen spelmakers op te vallen door te variëren op bekende thema’s of tasten de grote uitgevers in hun diepe zakken. Een van de tactieken van uitgever EA is zijn ruime aanbod van veertig games allemaal zeer sterk in prijs te verlagen. Ga maar eens kijken in Apple’s App Store: de spellen van EA nemen de verkooplijstjes over. En het zijn juist deze toplijstjes waar veel spelers naar kijken als ze tijdens de feestdagen op zoek gaan naar nieuwe spellen.

De uitbaters van virtuele winkels – Google, Microsoft en Apple – kunnen ontwikkelaars ook een duwtje geven. Een app-winkel is een vat vol miljoenen programma’s; de voorpagina en de verschillende ranglijsten hebben een behoorlijke invloed.

Welke apps extra aandacht krijgen in de virtuele etalages is altijd maar de vraag. Bij Apple bijvoorbeeld is dit selectieproces behoorlijk arbitrair en allesbehalve transparant. Ontwikkelaars doen hun best om een wit voetje te halen bij Apple. De vaak broodnodige gratis reclame betekent hoe dan ook extra inkomen.

En zo kan het gebeuren dat Apple in het overzicht van de beste games van 2013 een Nederlands product uitroept tot Spel Van Het Jaar. Het spel in kwestie is Ridiculous Fishing – A Tale of Redemption. Een treffend gekozen titel want voor de makers is de verlossing eindelijk daar. Het Utrechtse duo dat werkt onder de naam Vlambeer sluit het jaar af met een enorme klapper. De weg naar succes zat echter vol hobbels omdat het concept van hun visspel schaamteloos werd gekopieerd. De Utrechtse makers Rami Ismail en Jan Willem Nijman verloren er alle motivatie door. Maar in maart, na maanden hard werken, bestormde het spel alsnog de verkooplijsten.

Apple geeft het duo Vlambeer (25 en 23 jaar oud) nu een extra duwtje in de rug. Het Utrechtse bedrijf zet dit jaar naar verluidt 1 miljoen euro om.

Apple’s lof voor Vlambeer is terecht. Niet alleen omdat de makers zo schaamteloos bestolen zijn, maar ook om hun visie op games maken. Die is behoorlijk compromisloos. Ridiculous Fishing spot bijvoorbeeld met de ongeschreven regels van de App Store. Daar zijn games grotendeels gratis, het visspel is 2,69 euro.

Maar meer nog dan dat, het visspel is uniek. De succesnummers die nu de lijsten aanvoeren zijn veelal variaties op een bekend thema of op een bestaand spelgenre. Het spelmechaniek achter Ridiculous Fishing daarentegen is uniek en even simpel als origineel. Vissen ontwijken, vervolgens vissen ophengelen en ze dan aan stukken schieten. Verzin het maar eens.

De keuze van Apple kan dan ook gezien worden als een steunbetuiging aan de duizenden collega’s van Vlambeer. Het zijn kleine, onafhankelijke ontwikkelaars die maanden werken aan hun droomprojecten zonder uitzicht op inkomsten of roem.

Kerstmis kan zo maar verlossing bieden.

    • David Nieborg