... en havenbaas Smits vertrekt

Export, export, export. Het succesverhaal van de Nederlandse economie is export. En export, dat is de Rotterdamse haven. De grootste haven van West-Europa is mondiaal uit de top tien gezakt. Dat heeft alles te maken met de opkomst van de Chinese economie en de crisis. In 2012 is de goederenopslag niet gegroeid. Dat was voor het eerst sinds 2009, toen de financiële crisis de reële economie lam legde. Deze week stelde vertrekkend havenbaas Hans Smits dat Nederland haast moet maken met de samenwerking met België. En dan doelt hij met name op concurrent Antwerpen. Logisch. Als je de overslag van containers in Antwerpen en Rotterdam bij elkaar optelt, komt een plekje in de mondiale top vijf weer in zicht. Samenwerken dus. Maar Smits, voormalig ambtenaar bij Verkeer en Waterstaat en baas van Schiphol, is sinds 2005 baas van het havenbedrijf. Heeft hij dan zelf niks gedaan? Dat is niet helemaal waar. Samen met Antwerpen gaat het havenbedrijf nu de markt verkennen. „Dat is een doorbraak.” Beter laat dan nooit.