Dat afdingen is zeker wel iets om je voor te schamen

Voor de tweede keer een artikel in NRC Weekend (14 dec.) met daarin een verkorte cursus afdingen in winkels: niets om je voor te schamen, staat er. Ik vind van wel! Fysieke winkels staan de afgelopen jaren onder druk. Sterk teruglopende omzetten, deels door crisis en grote discountketens, maar grotendeels door grote webwinkels: online winkelen. Een ontwikkeling die niet meer te stoppen is en soms een uitkomst kan zijn. Maar een gevolg is dat steeds meer kleinere gespecialiseerde winkels zullen verdwijnen. Om dan het verdwijnen van deze winkels te bespoedigen door consumenten aan te moedigen af te dingen irriteert mij. Ook tip 4 stoort mij: dat de klant moet zeggen dat het op internet goedkoper is gezien. Een klant die ik nog nooit gezien heb, vraagt bij een artikel van 4,95 hoeveel korting zij krijgt als ze er twee neemt. Ik zou veel voorbeelden kunnen geven. X procent korting geven en dan een bijdrage voor de winkelhuur vragen speelt wel eens door mijn hoofd, maar dan zal een klant waarschijnlijk uit schaamte (en terechte) niet terugkomen. Het schijnt „een goed gevoel te geven om van de winkel te winnen”. En winnen zal de consument. Maar alleen op korte termijn. Schrijf eens een artikel over de genoemde gevolgen van veel internetshoppen: ‘Winkel online, maar bewust’ i.p.v. ‘Happy Handjeklap’ boven het artikel? Willen we met z’n allen dat elke stad of dorp alleen nog maar de bekende grote ketens heeft? Wat geeft een eigen karakter aan een stad? Laat het een goed gevoel geven om naar de kleinere gespecialiseerde winkels te gaan i.p.v. ‘van een winkel te winnen’.

Arlette Haank