Geen talentenjacht, maar een verdienmodel

Zien Amusement

The Voice of Holland

RTL 4, 20.30-22.30u.

Na vier maanden is het zover: de finale van The Voice, waarin het volgens producent Talpa draait ‘om écht talent. [...] De beste stem en de juiste mentaliteit, daar draait het om. The Voice of Holland is op zoek naar iemand met grote klasse, met blijvende impact en een eigen geluid’.

Maar niet heus. Van de winnaars van de vorige drie edities (u bent ze allang vergeten: Ben Saunders, Iris Kroes en Leona Philippo) wordt weinig meer vernomen. Voor zover ze succes hadden, zijn de financiële opbrengsten daarvan grotendeels binnengeharkt door de producent – dankzij de wurgcontracten die alle deelnemers hebben moeten tekenen.

Aangezien muziek als gratis water uit de kraan stroomt en de kosten voor het maken van een cd vaak alleen door optredens kunnen worden terugverdiend, moesten nieuwe verdienmodellen verzonnen worden. Dat heeft Talpa begrepen: The Voice is dan ook niet zozeer een talentenjacht als wel een verdienmodel waarin artiesten worden uitgemolken ten behoeve van Talpa. Daarna mogen ze het, zonder tv-programma en professionele begeleiding, verder zelf uitzoeken. En mondje dicht, want anders volgt de contractueel vastgestelde boete.

Bart Jippes