...een kerstverhaal?

Terwijl de tafels weer vollopen met kerstboeken en Dick Bruna’s versie van de geboorte van Jezus nu in luxe cassette verkrijgbaar is, valt wel op dat er weinig versies zijn waarin het kerstverhaal een beetje wordt aangepast aan de trends van nu. Wie met een kerstverhaal wil komen dat brede groepen van de bevolking aanspreekt – kortom een kerstbestseller wil schrijven (voor volgend jaar dan, nu is het te laat) – moet niet schromen het verhaal van de geboorte een beetje aan te passen aan het wereldbeeld anno 2014:

1) Stal en omringend land moeten een biokeurmerk krijgen. Het is een kleinschalige agrarische omgeving waarin Jezus werd geboren. Honoreer dat, want dat spreekt niet meer vanzelf: maak het verhaal daarmee ‘Partij voor de Dieren proof’. ‘Maria wikkelde de baby in een organische doek en legde hem in de houten kribbe (geen hardhout) waar nog een restje biologische haver in zat. De os en de ezel – die overigens alle ruimte hadden – stonden toe te kijken, en de kippen hadden een vrije uitloop.’

2) In een tijd dat privacy niet meer bestaat, kunnen we niet volstaan met de uiterst summiere versie die het heilige boek ons voorschotelt. Maria brengt haar zoon, haar eerstgeborene, ter wereld, dat is alles wat er staat, wát een gemiste kans. Om Jezus’ bijzondere karakter meteen te benadrukken, moeten er wat ongebruikelijke details prijsgegeven worden: laat hem bijvoorbeeld in een gestrekte stuitligging ter wereld komen. Dus bijvoorbeeld: ‘De weeën kwamen steeds frequenter. Maria gilde het uit. “Je moet puffen”, zei Jozef. Maria belasterde de naam van de vader van de nog net ongeborene. Uren was ze al bezig, de verloskundige stond vast tussen alle mensen die zich moesten laten registreren van de Romeinen. Toen bleek dat eerst de voetjes naar buiten kwamen, was er even zorg. Ging dat wel goed? Maar omdat het een bijzonder kindeke was, was die zorg nergens voor nodig. “Het is een bijzonder kind, en dat is het”, zei Jozef.’

3) Vervang de cadeaus – een inkopper. In plaats van mirre geeft een van de koningen esoterische olie (op basis 6 procent mirre), en de ander geeft geen goud maar een gouden horloge (een merk mag, maar laat je verhaal dan sponsoren). Wierook is té gewoon geworden. Dat is de schuld van de katholieke kerk die er veel te kwistig mee heeft gestrooid, dus maak er wat anders van. Denk bijvoorbeeld aan Biodermalzalf voor al die striae van Maria.

4) Laat de herders buiten het verhaal. Herders zijn echt uit, behalve op de BBC. Maria kan zelf de foto’s van de bevalling op Facebook zetten, en Jozef twittert: ‘Jezus drinkt vandaag wat moeilijk, misschien heeft-ie liever wat anders dan water? #lastigekwesties’; ‘Mijn zoon is enorm kaal, zou dat een messiassymbool zijn #dtv’.

Pas deze tips toe en het kerstverhaal is helemaal klaar voor 2014. Een goed kerstgevoel gegarandeerd.

Toef Jaeger

    • Toef Jaeger