Cubanen mogen nieuwe auto kopen

President Raúl Castro heeft de beperking van privébezit verder versoepeld.

Een inwoner van Havana werkt aan een oude Pontiac. Het verbod op de import van nieuwe auto’s voor de Cubaanse bevolking is opgeheven. Foto Bloomberg

Denk aan Cuba en beelden van sigaren, rum en oldtimers komen op. Dat laatste gaat veranderen nu de communistische regering van president Raúl Castro het verbod op de import van nieuwe auto’s heeft opgeheven. De maatregel werd woensdag aangekondigd in de staatskrant Granma en wordt waarschijnlijk eind januari van kracht.

Cubanen hadden tot nu toe een vergunning nodig om een moderne auto te mogen kopen. Mensen met „een positie met voordelen voor de regering” – zoals artsen en diplomaten – kregen daarbij voorrang.

Sinds de communistische revolutie van 1959 gelden er strenge beperkingen voor privaat bezit. President Castro is deze regels langzaam aan het versoepelen sinds hij in 2008 officieel de macht overnam van zijn broer Fidel. Cubanen mogen huizen verkopen en bedrijfjes in bepaalde sectoren oprichten.

Twee jaar geleden werd het verbod op de handel in tweedehandsauto’s al opgeheven. Daarvoor mochten alleen auto’s van vóór de revolutie worden doorverkocht – veelal Amerikaanse klassiekers die met veel geduld werden opgelapt.

Onder de nieuwe regels mogen Cubanen nog altijd niet zelf auto’s importeren of een autozaak oprichten. De verkoop loopt via de staat.

Toeristen zullen misschien treurig zijn over het veranderende straatbeeld van Havana en andere steden. Maar de inwoners van het socialistische land zullen blij zijn met de komst van nieuwe auto’s. De oldtimers vergen veel onderhoud en vullen de straten met zwarte rookpluimen.

Binnen de langzame openstelling van de economie mogen Cubanen sinds enige tijd ook taxidiensten beginnen. Er zijn netwerken ontstaan van ronkende oldtimers die langs vaste routes mensen oppikken voor korte ritjes – ‘collectieve taxi’s’ zoals die in veel arme landen bestaan.

Een nieuwe auto blijft waarschijnlijk een privilege: slechts betaalbaar voor Cubanen die geld krijgen van familie in het buitenland of die een succesvol bedrijfje runnen.

De rest van de bevolking leeft van het ontoereikende staatssalaris van omgerekend ongeveer 14 euro per maand. „Ja, ik mag nu een auto kopen, maar hoe?” zei Jorge Canso, een inwoner van Havana, tegen persbureau Reuters. „Onze economie stelt ons helaas niet in staat om het benodigde geld te sparen.”