Ruim 100 miljoen euro voor betere beveiliging alle spoorseinen

Alle seinen op het Nederlandse spoor worden uitgerust met een verbeterde beveiliging. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trekt 112 miljoen euro uit om 2.800 seinen die nog niet zijn uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS te updaten met het zogenoemde ATBvv-systeem.

De twee treinen die in april 2012 bij Amsterdam Westerpark tegen elkaar aanreden. ANP / Jerry Lampen

Alle seinen op het Nederlandse spoor worden uitgerust met een verbeterde beveiliging. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt dat 112 miljoen euro wordt uitgetrokken om 2.800 seinen die nog niet zijn uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS te updaten met het zogenoemde ATBvv-systeem.

In een Kamerbrief schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) dat met de verbeterde beveiliging ongelukken zoals vorig jaar april bij Amsterdam Centraal zullen worden voorkomen. Ze spreekt van een zinvolle investering om de veiligheidsrisico’s op het spoor te beperken zolang ERTMS niet breder is uitgerold. De 112 miljoen zou wel gevonden moeten worden op de begroting van ProRail.

In 2018 alle beveiligingsupdates doorgevoerd

Sinds 2006 zijn zo’n 2.500 seinen uitgerust met het ATBvv-systeem, waarbij vv staat voor ‘verbeterde versie’. Dit systeem stopt treinen die met meer dan 40 kilometer per uur een rood sein naderen.

Na het ongeluk bij Amsterdam Centraal investeerden de NS en ProRail al vijftig miljoen euro in nieuwe beveiligingssystemen. Maar zo’n 2.800 seinen hebben het ATBvv-systeem nog niet. Een deel daarvan stapt binnenkort over op het nieuwe, betere Europese beveiligingssysteem ERTMS, de rest krijgt tussen 2015 en 2018 ATBvv.

Monitoring

Bij de invoering van ATBvv was gekozen voor een systeem zonder monitoring omdat de invoering dan sneller en goedkoper was. Later werd besloten deze monitoring alsnog in te voeren, zodat kan worden gecontroleerd of het systeem wel is ingeschakeld en of het werkt.

Prorail stelde vorige maand dat dit niet betekent dat het systeem eerder niet veilig was. Maar in juni van dit jaar concludeerde de Inspectie Leefomgeving en Transport dat de spoorbeheerder onvoldoende van voorgaande incidenten heeft geleerd. De staatssecretaris schrijft nu dat de ATBvv-systemen die nog niet zijn uitgerust met het monitoringsysteem dit in de tweede helft van volgend jaar krijgen.

    • Jules Seegers