Rode piloten van Martinair willen blauwe KLM’ers zijn

Ruim 200 vrachtvliegers van Martinair daagden hun vakbond en moederbedrijf KLM gisteren voor de rechter. Ze willen bij de KLM in dienst om hun werk te behouden.

Een vakbond die wordt uitgelachen door zijn eigen achterban. Het gebeurde gisteren tot drie keer toe in een volle zaal in de Amsterdamse rechtbank.

Ruim tweehonderd piloten van vrachtvervoerder Martinair hadden een kort geding aangespannen tegen hun vakbond, de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), en de KLM, het moederbedrijf van Martinair. De vliegers zijn boos omdat de vakbond hun cao eenzijdig heeft opgezegd. Het gevolg is dat de Martinair-piloten per 1 januari niet in dienst komen van de KLM, zoals in het cao-akkoord was vastgelegd.

De ‘rode vliegers’ van Martinair willen graag KLM’ers worden, omdat ze vrezen dat hun eigen bedrijf verder wordt uitgekleed. Toen het verlieslijdende Martinair in 2009 geheel bij de KLM werd ingelijfd, is al het passagiersvervoer al gestaakt. Gisteren kwam bovendien het nieuws dat ruim tweeduizend banen bij KLM mogelijk gaan verschuiven naar de holding Air France-KLM in Parijs, onder meer banen bij het vrachtverkeer.

Maar voor de ‘blauwe vliegers’ van KLM kan de komst van rode vliegers nadelig uitpakken. Het schrikbeeld is dat KLM-piloten door de instroom zakken op de ranglijst om promotie te mogen maken. Een aantal Martinairvliegers, dat sinds 2011 al wel in dienst is van de KLM, vecht via de rechter voor een betere positie.

De VNV, de enige pilotenvakbond in Nederland waar circa 95 procent van de vliegers bij is aangesloten, zegt de belangen van alle kleuren te behartigen, aldus president Steven Verhagen – zelf KLM’er. Om de „balans” tussen rode en blauwe vliegers te bewaken, heeft het vakbondsbestuur de cao verworpen, vertelt hij.

Eerder heeft Verhagen in de media gezegd dat de cao „een grote groep KLM-piloten” zou kunnen benadelen. Voor de Martinair-piloten heeft het conflict ook bevestigd dat de vakbond vooral de belangen van de KLM’ers dient. Getalsmatig hebben de blauwen het overwicht: er zijn bijna tien keer zoveel KLM’ers (2606) als Martinair-vliegers (233) lid.

Er volgde hoongelach toen de advocaat van de VNV de rode vliegers gisteren opriep zich te „gedragen” naar de statuten. De VNV zei „ten behoeve van alle leden” een nieuwe cao met de KLM en Martinair te hebben afgesloten. Die nieuwe cao ís er al, vulde president Verhagen aan, alleen moet de Martinair-ledenraad nog akkoord gaan: weer hoongelach.

De Martinair-piloten zijn tegen de nieuwe cao, omdat zij hierin geen dienstverband bij de KLM krijgen. Ook zouden sommige Martinair-werknemers volgend jaar boventallig kunnen worden. De zorg om banen wordt overdreven, wierp de advocaat van de KLM tegen. Het zou niet gaan om 45 voltijds banen, maar zes.

De KLM stelde zich op als een bezorgde werkgever. De bloedgroepenstrijd tussen de roden en de blauwen staat haaks op het KLM-motto ‘keeping the family together’. Los van deze zaak heeft de KLM ook een conflict met haar cabinepersoneel. De KLM wil op alle Europese vluchten personeel inzetten van Cityhopper, waar een soberder cao geldt.

Er gaan geruchten dat de ruim tweehonderd Martinair-piloten, die zijn verenigd in de Stichting Algemeen Vlieger Belang (AVB), zich willen afsplitsen van vakbond VNV. Die ontkent AVB-voorzitter Ron Harmsen: „We willen geen aparte vakbond worden.”

De uitspraak volgt op 27 december.

    • Eppo König