Voor het eerst sinds jaren groeit overslag Rotterdamse haven niet

Containerschip bij de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte. In de Rotterdamse haven is de goederenoverslag voor het eerst sinds jaren niet gegroeid. Foto ANP / Bas Czerwinski

Voor het eerst sinds 2009 is de goederenoverslag in de Rotterdamse haven niet gegroeid. De overslag bleef steken op hetzelfde niveau als vorig jaar: 442 miljoen ton. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het Havenbedrijf vanochtend presenteerde. De verwachting was juist dat de overslag dit jaar met 2 procent zou stijgen.

Het aantal overgeslagen goederen groeide de afgelopen jaren nog gemiddeld met 1 procent en in 2010 zelfs met 11 procent. De economische crisis en de concurrent in Hamburg, die lading terugwon, blokkeerden groei dit jaar. De overslag van ruwe olie ligt met een krimp van 7,3 procent duidelijk lager dan in 2012. Dat komt mede door de zwakke markt voor brandstoffen in Europa, als gevolg van de economische crisis.

Die crisis speelt ook de containeroverslag in Rotterdam parten. De daling van het aantal verwerkte containers met 2,1 procent kwam echter ook doordat Hamburg marktaandeel heeft afgesnoept van Rotterdam. De overslag van bulkgoed als kolen, ijzererts en zaden stijgt juist met 12,7 procent meer droge massagoederen. Ook de overslag van verwerkte olie in de Rotterdamse haven neemt licht toe.

Smits: groei komt wel terug

Scheidend directeur van het Havenbedrijf Hans Smits zegt in NRC vandaag over het uitblijven van groeicijfers:

“Je wilt natuurlijk altijd graag een plusje noteren. We hebben dit jaar geen groei gerealiseerd. Dat is inderdaad niet waar we aanvankelijk vanuit gingen. Maar ik zou het pas erg vinden als dingen die ik kan beïnvloeden niet lukken. De wereldeconomie heb ik niet in de hand. Voor de toekomst verwacht ik wel groei. Alleen niet meer zo uitbundig als in de jaren voor de crisis.”

Scheidend directeur Hans Smit uit vandaag in NRC kritiek op de traagheid waarmee Nederland en België samenwerken in de Antwerpse haven. Foto ANP / Lex van Lieshout

Nederland en België zijn langzaam met samenwerken in Antwerpse haven

In het interview uit hij kritiek op Nederlandse en Belgische politici vanwege de traagheid waarmee de gewenste samenwerking met de Antwerpse haven tot stand komt. Hij vindt dat ze “vooral veel overleggen, maar weinig tempo maken”.

“De premiers van Nederland en Vlaanderen hebben meermaals met elkaar gesproken over een samenwerking. Ik ben daar zelf ook twee keer bij geweest. Toen zijn er goede bedoelingen uitgesproken. Daarvan zeg ik: ‘Prima’. Maar het moet niet alleen bij mooie woorden blijven. Dan moet het ook leiden tot nieuwe initiatieven. Dat gebeurt dan niet. (..) Dan kijken premier Rutte en zijn Vlaamse collega Kris Peeters naar hun ministers van Infrastructuur – allebei dames. En dan zeggen de heren: ‘We hebben er alle vertrouwen in’. En dat is het dan. Ja, dan is zo’n diner leuk, maar niet erg zinvol.”

In oktober maakte de haven de cijfers over de eerste negen maanden al bekend. De overslag bleek toen in het derde kwartaal te zijn hersteld ten opzichte van het eerste halfjaar. In de eerste zes maanden liep de overslag nog terug met 0,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Over de eerste negen maanden bleek de krimp te zijn teruggelopen tot 0,1 procent.

Lees vanmiddag het hele interview in NRC Handelsblad.