Binnenkort begint de ideale samenleving, en die is te volgen op tv

TV-producent John de Mol op de set van Utopia. Het dagelijks reality-programma, waarbij deelnemers vanuit niets een leefomgeving moeten opbouwen, wordt vanaf 6 januari elke werkdag uitgezonden bij SBS6. Foto ANP / KIPPA / Bas Czerwinski

De twee koeien van Utopia bleven rustig onder alle aandacht. Meer dan vijftig journalisten, van wie velen met foto- of filmcamera, namen vanmiddag een kijkje op de set van de nieuwe grote show van John de Mol. De koeien, plus een handjevol kippen, behoren tot de schaarse luxe die de deelnemers aan Utopia is gegund.

Vijftien deelnemers (‘inwoners’ in het jargon) gaan vanaf 31 december proberen om een microsamenleving op te bouwen, vanuit niets en continu gefilmd door 103 camera’s. Een week later, op 6 januari, begint de dagelijkse realityshow bij SBS. Kijkers kunnen een beetje meedoen door ´Utopiaan’ te worden en online alles te volgen. Producent John de Mol hoopt op een tv-revolutie, een herhaling van wat hij ooit met Big Brother voor elkaar kreeg. SBS hoopt op een redding van hun rampzalige vooravond.

Alles opbouwen met minimale middelen

Utopia oogt vriendelijk in de winterzon. Het goed afgeschermde terrein maakt deel uit van de voormalige legerplaats en voormalig asielzoekerscentrum Crailo, pal naast de A1, midden in het Gooi. Er is een stuk landbouwgrond, een weiland (met stal) en een loods. Dat is even schrikken, bij binnenkomst. Een kale ruimte met een houten vloer en, wat stro en kapotte landbouwinstrumenten. Er hangen tl-buizen en er zijn aansluitingen voor gas, elektra en riolering.

Aan de deelnemers om de voorzieningen daar bij te creëren. Uitgangspunt is dat ze alles zelf doen, maar dat hoeft niet in isolement. De inwoners mogen niet naar buiten, de buitenwereld mag wel naar binnen, bijvoorbeeld om dingen af te leveren. Of om een biologische markt te bezoeken die de inwoners hebben opgezet.

Met dit filmpje werden de deelnemers gerekruteerd:

De ideale samenleving met vijftien man

Belangstelling om mee te doen was er genoeg, volgens De Mol. Uit een kleine 5.000 liefhebbers werden 40 kandidaten geselecteerd. Naast de eerste groep van vijftien zijn wat reservekandidaten nodig want er is een spelelement ingebouwd: maandelijks mag de groep iemand vervangen, als ze denken dat ze met iemand anders beter de ideale samenleving kunnen realiseren. De deelnemers zijn atypisch voor dit soort programma’s, volgens De Mol.

“Bij gebrek aan een ander woord zeg ik het maar zo: het niveau van de kandidaten ligt veel hoger dan bij andere realityshows.”

Hij noemt een tandarts en een F 16-piloot, maar in de biografietjes in de persmap zijn deze beroepen afwezig. Wel: levenskunstenaar, serveerster, oliebollenbakker, beveiliger, telefoonverkoper. Dit wordt spannender dan Big Brother en De Gouden Kooi, belooft De Mol, want dit keer kijken we niet naar rondhangende mensen. Deze deelnemers moeten aan de slag. Wie voortijdig afhaakt krijgt de vooraf betaalde borgsom niet retour. Die gaat dan naar een goed doel.

De geheimen van De Mol

Twee dingen wilde De Mol nog niet prijsgeven. De omvang van het startkapitaal dat in een kluisje voor de deelnemers klaar ligt en het door makers verzonnen einde in december 2014. Er is iets bedacht om een winnaar aan te kunnen wijzen. Maar wat diegene moet doen om te winnen en wat de prijs is, wordt pas later bekend. De Mol weet hoe hij de aandacht vast moet houden.

Bekijk hier het interview met De Mol in De Wereld Draait Door: