Govaert laat haar volle stem stralen

Tijdens deze korte solotour wil Jacqueline Govaert het publiek laten horen hoe haar nieuwe liedjes zijn ontstaan, vertelde ze gisteravond aan de uitverkochte Leeuwenberghkerk, Utrecht. In februari verschijnt Govaerts tweede solo-cd en de nummers daarvoor bedacht ze thuis in haar eentje, spelend achter de piano. Zo zat ze ook op het podium, in een rode blouse en spijkerbroek achter de vleugel, in haar eentje zingend en spelend, met nu en dan een verhaaltje tussendoor. In dit geconcentreerde optreden liet Govaert horen hoe prachtig haar stem nu klinkt en hoe ze de kracht daarvan doseert.

Met ontspannen beheersing lanceert ze de noten. Elke toon lijkt een ballon die kan worden opgeblazen, en langzaam weer mag leeglopen. Die volle klank, ondersteund door ritmisch pianospel, wordt ingezet voor verhalende liedjes over onder meer de tijd met haar band Krezip („It’s been crazy times/ fortune, fame and disappointments”), en een ode aan Terschelling: Breeze Off.

Ze zong een indrukwekkende versie van het nummer On Saturday Afternoons in 1963, van Rickie Lee Jones, met kleine accenten op gitaar. Dat spaarzaamheid de leidraad is, bleek ook uit de bijdrage van twee achtergrondzangeressen die af en toe opdoken en dan slechts een enkel refrein meezongen.

Govaerts nieuwe werk lijkt geïnspireerd door de geacheveerde stijl van vrouwelijke singer-songwriters als Carole King en Laura Nyro, die ook aan de piano componeerden en weliswaar vaak een bluesachtige ondertoon hadden, maar hun melodieën weelderig lieten uitdijen. Zo te horen heeft Govaert het keurslijf van de popliedjes achter zich gelaten. Ze zoekt nieuwe mogelijkheden.

Hester Carvalho