CBS: werkloosheid gedaald, consumenten iets minder somber

Vacatures in de etalages van een uitzendbureau. Vacatures in de etalages van diverse uitzendbureaus. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

De werkloosheid in Nederland is in november licht gedaald. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend. Ook is de consument opnieuw iets minder somber.

In november was 8,2 procent van de beroepsbevolking werkloos, in oktober was dat nog 8,5 procent. In totaal nam de werkloze beroepsbevolking met 21 duizend personen af. De daling geldt voor zowel mannen als vrouwen en is terug te vinden bij alle leeftijdsgroepen. Gemiddeld nam het aantal werklozen de afgelopen drie maanden met tienduizend per maand af. De daling hangt samen met een toename van het aantal mensen dat zich terugtrekt van de arbeidsmarkt, aldus het CBS.

Consumentenvertrouwen licht gegroeid

Consumenten zijn volgens het CBS in december opnieuw iets minder somber dan de maand daarvoor. Het vertrouwen steeg met twee punten en kwam uit op min zestien. De stemming onder consumenten is in een paar maanden tijd fors verbeterd, wel zijn er volgens het bureau voor de statistiek nog altijd meer pessimisten dan optimisten.

Bedrijven investeren meer

Ten slotte waren er in oktober 2013 voor het eerst sinds juli 2012 meer bedrijfsinvesteringen dan het jaar daarvoor. Dat is volgens het CBS voor een belangrijk deel toe te schrijven aan investeringen in de bouw, personenauto’s en machines.