Reputatiemanager moet het imago van de bank repareren

De Rabobank heeft zodanig geleden onder de incidenten van de afgelopen anderhalf jaar, dat zij een reputatiemanager heeft aangesteld om het imago van de bank te verbeteren. Pim Mol, tot nu toe directeur private banking, wordt directeur corporate affairs, een nieuw gecreëerde functie. Reputatiemanagement wordt zijn belangrijkste taak.

‘De bank die het anders doet’ moest de laatste tijd veel slecht nieuws naar buiten brengen. Eerst was er de dopingaffaire met de wielerploeg, in januari een crisis in de raad van bestuur, in de zomer volgde onrust over de risico’s van de ledencertificaten en afgelopen oktober de megaboete van 774 miljoen euro voor de Libor-fraude. Op de achtergrond speelt een grote reorganisatie, waarbij een kwart van de lokale banken moet worden gesloten en 8.000 banen verdwijnen.

Pim Mol mag zich bemoeien met alles wat de reputatie van de bank kan schaden. In een interne notitie, die in het bezit is van website Fondsnieuws, legt bestuursvoorzitter Minderhoud de aanleiding buiten het bedrijf: „Door de ingrijpende veranderingen in de financiële wereld is het belang van reputatiemanagement sterk toegenomen”, schrijft hij.