Ai, alweer een creatieve innovator

De meest gebruikte termen op LinkedIn zijn ‘verant-woordelijk’ en ‘strategisch’ Wees slim en kies origineel

illustratie veronique de jong

Je bent een dynamische, creatieve expert met verantwoordelijkheidsgevoel. Goed toch?

Nou, nee.

Zakelijk netwerk LinkedIn kwam vorige week met hun jaarlijkse lijst met meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen. De top-3 voor Nederland is ‘verantwoordelijk’, ‘strategisch’ en ‘expert’. Het geeft een mooi inkijkje in misschien wel het lastigste onderdeel van je (online) cv of sollicitatiebrief: een omschrijving van jezelf. Vier tips om wél op een originele manier duidelijk te maken wie je bent en wat je kunt.

1. Gebruik normale spreektaal

Als eerste: relax. Je hoeft niet met statische, lange zinnen te goochelen. Zie het als een aanprijzend, kort verhaaltje over jezelf. Om te oefenen: zet het eerst voor jezelf op papier. Waarom ben jij beter in je werk dan je collega’s? Waarschijnlijk komen er heel andere eigenschappen naar voren dan je dacht. Kopieer dus niet de tekst van je collega, maar bedenk wat jou uniek maakt. En vermijd vervolgens de clichés.

Dat wil niet zeggen dat je moet verkleuteren. Termen uit jouw vak kun je zeker wel gebruiken: voor eventuele nieuwe werkgevers is dat immers relevante informatie, en het zorgt dat je profiel online goed vindbaar is op die termen.

2. Draai je woorden om

Dit is de belangrijkste tip om loze woorden te voorkomen. Stel, je schrijft dat je ‘betrouwbaar en efficiënt’ bent. Heel knap. Maar zou iemand schrijven dat hij ‘onbetrouwbaar en inefficiënt’ is? Natuurlijk niet.

Zulke woorden kunnen dus weg. Ze zijn zo cliché, dat elke potentiële, nieuwe werkgever er ogenblikkelijk overheen leest, of erger nog: je sowieso niet zal geloven. Je gelooft wel als er staat: ‘Ik won in 2013 de award van snelste typiste van het kantoor.’

3. Wees specifiek, geef voorbeelden

De derde tip is dan ook: specificeer. Waaróm ben jij zo efficiënt of dynamisch? Gebruik concrete voorbeelden en situaties, voeg foto’s of artikelen toe die je hebt geschreven.

Om te zorgen dat mensen je onthouden, werkt de verhaalvorm het beste. Dus zorg dat je het niet zo neerzet: ‘Ik ben verantwoordelijk voor sociale media’. Maar wel: ‘In mijn eentje zorgde ik dat bedrijf X binnen een maand 20.000 nieuwe Facebookvrienden kreeg, doordat ik een reclamespotje viral liet gaan.’

Voelt dat als opscheppen? Is niet erg. Dat moet zelfs een beetje. Liever opvallen dan vergeten worden. Maar lieg of verzin nooit, zeker online kan alles worden nagetrokken.

4. Boven alles: probeer het wel

Uit angst – of luiheid – kopiëren veel mensen bij ‘summary’ een tekst van de website van hun bedrijf. Fout. Je geeft dan duidelijk het signaal dat je niet eens iets over jezelf weet te vertellen. En als je dát al niet eens kunt, zou je dan wel goed zijn in je werk?

Dus steek er wat moeite in. Blijf eraan schaven tot je het zelf een aansprekend verhaaltje vindt. Zou jij jezelf aannemen? Dan is het gelukt.