Column

Verzilver je data

Nieuw: het privacyloze internetpakket van de Amerikaanse kabelmaatschappij AT&T. Internet kost er normaal 99 dollar per maand voor 300 MB per seconde, maar wie AT&T toestemming geeft „surfgedrag te gebruiken, zoals zoektermen die u invoert en pagina’s die u bezoekt om u relevante aanbiedingen en advertenties te bieden” betaalt zo’n 20 euro per maand minder.

Goeie deal, zou je zeggen.

Het deed me denken aan de nieuwe, kleurige bonuskaart van Albert Heijn, die in januari verplicht wordt als je korting wilt op je boodschappen. Persoonsgegevens (naam, geslacht, adres, woonplaats, e-mailadres en geboortedatum) afstaan aan de supermarkt wordt beloond met extra ‘gepersonaliseerde’ aanbiedingen. Het is een nieuwe trend: persoonsgegevens sta je niet zomaar meer af, je verzilvert ze in cold hard cash.

Op zich goed. Dan levert het tenminste nog iets op, ook al verdienen AT&T en Albert Heijn natuurlijk veel meer aan die gepersonaliseerde advertenties dan jij met je korting. Maar het is in ieder geval beter dan Facebook, Twitter en Google, die miljarden verdienen aan onze statusupdates, tweets en zoektermen en ons daar ondertussen helemaal niets voor teruggeven, behalve het gratis gebruik van hun diensten. Jij gratis onze service, wij gratis jouw privacy. Dat is de deal en daar stemmen we allemaal mee in.

Daarmee doen we onszelf tekort. Want onze data zijn veel geld waard. Op de website van de Financial Times staat een mooi programma waarmee je bij benadering kunt uitrekenen wat marketeers betalen voor jouw persoonsgegevens. Informatie over mij (net getrouwd, huiseigenaar, open haard, geen boot of privévliegtuig, bonuskaarthouder en net een nieuwe iPhone) kost een bedrijf ongeveer anderhalve eurocent aan zoekarbeid. Voor bijna niks ben ik te bestoken met gepersonaliseerde advertenties. Door mijzelf geïnitieerd, want die informatie heb ik ooit zelf ingevuld, gepost, getwitterd en weggegeven.

Schrijver en computerwetenschapper Jaron Lanier hield onlangs in Tegenlicht een pleidooi voor het afschaffen van privacy. Volgens Lanier is het beter om ‘commercieel eigendomsrecht’ op onze data af te dwingen, zoals nu al bij foto’s en teksten het geval is. Het idee: als een bedrijf mijn persoonsgegevens gebruikt of doorverkoopt, krijg ik daarvoor betaald.

Die kant moet het op. Je privacy is weg, maar je verdient er tenminste nog wat aan.

Stijn Bronzwaer (@nextstijn) schrijft op deze plek elke week over (nieuwe) media