Trafigura maakt voor het eerst cijfers bekend

De handel in grondstoffen is niet meer zo lucratief als voor de economische crisis, maar de goede tijden zijn nog lang niet voorbij. Dat zegt Claude Dauphin, bestuursvoorzitter van grondstoffenhandelaar Trafigura.

Het Nederlands-Zwitserse handelshuis, dat wereldwijd op de tweede plaats staat als het gaat om de handel in metalen en op de derde plaats in de oliehandel, gaf vandaag voor het eerst actief inzage in de bedrijfscijfers, met een beknopt persbericht. Tot nog toe werd de jaarrekening zonder vooraankondiging en maanden na het sluiten van het boekjaar bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd.

Uit het persbericht blijkt dat de operationele winst van Trafigura over het boekjaar dat loopt van oktober 2012 tot en met september 2013 is teruggelopen met 2 procent. Bij een omzet van ruim 133 miljard dollar (97 miljard euro) bedroeg de nettowinst 2,1 miljard dollar. Ruim 1,4 miljard daarvan kwam uit de gedeeltelijke verkoop van Puma Energie, een olieopslag- en verkoopbedrijf. De handel in olie en olieproducten groeide met 15 procent, maar overige grondstoffen hebben te maken met afnemende vraag. Dauphin, oprichter en één van de eigenaren van Trafigura, spreekt in een toelichting aan persbureau Reuters van een „herschikking van de markt”. Een groot deel van de grondstoffenmarkt kampt met te grote voorraden.

Toch is Dauphin optimistisch over de toekomst van de handel in grondstoffen. Dankzij de aanhoudende Chinese groei – komend jaar mogelijk 8 procent – verwacht Trafigura op grote schaal grondstoffen te zullen blijven leveren aan China. „De vooruitzichten zijn allesbehalve somber. We denken dat de markt niet wezenlijk anders is dan voor het barsten van de financiële bubbel”, aldus Dauphin tegenover het persbureau.

Trafigura blijkt het afgelopen jaar fors te hebben geïnvesteerd in de handel met Rusland. In Australië groeide het bedrijf uit tot de grootste onafhankelijke brandstofhandelaar. In Colombia werd 800 miljoen dollar gestoken in de aanleg van een nieuwe haven en een binnenvaartsysteem om olie en steenkool te vervoeren.

Ook de Amerikaanse schalierevolutie biedt Trafigura nieuwe kansen. Het bedrijf investeerde 850 miljoen dollar in een overslagterminal in Corpus Christi waar schalie-olie per spoor uit het hele land wordt aangevoerd.