Tien Dwaze Druifdagen

Harold Hamersma ziet de halfjaarlijkse wijnuitverkoop overwaaien uit Frankrijk.

Rood, wit en soms rosé, Annick Schreuder, 19,99 euro . De Bezige Bij.

Als ik naar grote overzichtsproeverijen ga, doe ik dat nooit zonder een strijdplan. Anders verlies ik het overzicht. Meldt Chili zich, dan beperk ik mijn actieradius tot de aan de weg timmerende cool climate-regio’s in plaats van alle wijnen van de 34 aanwezige producenten te proeven. Niet alleen is dat ondoenlijk, ook is de nieuwswaarde van de zoveelste cabernet sauvignon uit ‘wijnfabriek’ Central Valley minder dan die van net ontdekte wijngebieden Elqui of Limarí. Die bieden een verbluffende syrah bijvoorbeeld, van ’s lands hoogst gelegen wijngaarden (2.200 meter).

Tijdens een recente reis door Oostenrijk heb ik mij op rood gefocust. Niet omdat hun nationale trots, Grüner Veltliner, mij niet smaakt. Ik wilde nu hun Rotweine beter leren kennen van eigen druiven Zweigelt, Blaufränkisch en St. Laurent.

En ik weet ook al dat ik op Biofach 2014, die half februari in Neurenberg zijn tenten opslaat niet alle ruim tweeduizend exposanten aandoe. Misschien alleen de biodynamisch werkende? Of alleen de makers van ‘natuurwijnen’? Ik heb nog even tijd om mijn strijdplan te maken.

Deze vakmatige benadering van de wijnmaterie is niet alleen voor professionals weggelegd. Begin deze maand sprak ik een landgenoot wiens ouders een huisje in Frankrijk hebben. Daardoor koopt hij eigenlijk nooit wijn in Nederland. „Ik ben er vaak en dan slaan we altijd toe tijdens de foire aux vins, de halfjaarlijkse wijnuitverkoop van de grote supermarkten.” Dat zijn evenementen waarmee vergeleken de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf stilstaand water zijn. Al vroeg verdringen zich koopjesjagers op de parkeerplaats van de plaatselijke Géant, Carrefour of Leclerc om de supermarkten van hun kelderrestanten, winkeldochters en partijhandel te ontdoen. Naar verluidt wordt de helft van de Franse supermarktwijnomzet tijdens deze twee tiendaagse periodes gerealiseerd. „Wij hebben dan al precies in de reclamefolder aangekruist wat we willen hebben en gaan heel gericht op pad. En dat zie je daar bijna iedereen doen. Als je op de bonnefooi naar binnenloopt, word je gek. Van hebberigheid, maar ook weet je eenvoudigweg niet wat je kiezen moet. Toen ik een paar jaar geleden voor de eerste keer met mijn ouders meeging, vond ik het overdreven dat zij voorstelden om met twee auto’s te gaan. Maar ik begreep al snel waarom. In Frankrijk kopen we in om daar op te drinken en om mee terug te nemen.”

Kassaknallers

Onze landgenoot kan tegenwoordig steeds vaker ook in Nederland terecht. Weliswaar zijn de ‘wijnuitverkoopweken’ hier nog niet zo’n nationaal begrip als in Frankrijk, wel koopt een aantal supermarktformules inmiddels speciaal voor het eind van het jaar in, en wordt de prijstang gebruikt om duurdere wijnen om te katten tot kassaknallers. Ook hiervoor jagen de inkopers op kelderrestanten. Of ze laten speciale topcuvées maken van wijnhuizen waarvan zij ook de alledaagse wijnen betrekken.

Aldus tilde ik afgelopen week de speciale eindejaarscollectie van C1000 op de proeftafel. Daaruit zou ik voornoemde landgenoot graag willen attenderen op Villebois Pouilly-Fumé 2012 ‘Cuvée Spéciale’. Een sappige grapefruity witte Loire voor de prijs van een gewone sauvignon blanc: 7,49 euro.

In het Italiaanse Umbrië vond de C1000-inkoper Decugnano dei Barbi 2011. Een stoere rode die voor slechts 6,99 euro grossiert in bittere, zoetzure kersen, bramen, pruimen en laurier. Beide zijn vanaf aanstaande woensdag tot en met de 31ste te koop. Misschien moet u vast een plekje zoeken op de parkeerplaats van uw C 1000. En als u er een familie met twee auto’s ziet aankomen, weet u wie het zijn.

    • Harold Hamersma