John de Mol stevent af op een confrontatie met Finse uitgever Sanoma over hun gezamenlijke televisiezender SBS. De Mol vreest een “onwerkbare situatie”, omdat Sanoma niet bereid is voldoende te investeren in SBS (SBS6, NET5, Veronica), zo zegt hij in een interview met Het Financieele Dagblad. Hij doet nogmaals een oproep aan het bedrijf zijn belang in SBS te verkopen.
“We lopen tegen een muur aan”, zegt de Mol. Hij deed vorige week al een bod op het Finse deel van SBS van 373 miljoen euro. “Een zeer genereus bod”, zo zegt De Mol in de krant.
Waarde SBS gehalveerd
Met SBS gaat het al enige tijd niet goed. Het bedrijf zou door het bod van De Mol gewaardeerd worden op 520 miljoen euro. Sanoma en De Mol, die voor een derde eigenaar is in het bedrijf, kochten het mediabedrijf in 2011 nog voor ruim een miljard. En terwijl het noodlijdende Sanoma juist wil bezuinigen op SBS, wil De Mol investeren. Volgens De Mol heeft SBS jaarlijks twintig miljoen euro extra nodig voor de programmering.
Sanoma’s slechte financiële situatie is mede het gevolg van de aankoop van SBS in 2011. Ze wilden met De Mol de zender doen opleven, maar de kijkcijfers vallen tegen. Volgens De Mol staat het Finse bedrijf, dat 32 Nederlandse tijdschrifttitels in de verkoop deed en 500 fte aan banen schrapt, “letterlijk in brand”:
“Het bedrijf staat op zijn grondvesten te schudden.”
Sanoma laat in een persbericht weten “onplezierig verrast” te zijn door De Mols opmerkingen en zegt zich “totaal niet” te herkennen in het geschetste beeld. Het bedrijf wil “de twee grootste fouten” uit het interview rechtzetten:
1. Sanoma heeft een duidelijk beeld over de toekomst van media en heeft op 31 oktober een heldere strategie aangekondigd die wij nu uitvoeren. Wij investeren in de transformatiestrategie voor onze leidende multimedia positie in Nederland en Finland, maken duidelijke keuzes en investeren in de ontwikkeling. SBS heeft hierbij een sleutelrol.
2. De financiële positie van Sanoma is stabiel, zoals blijkt uit onze derde-kwartaalresultaten. Sanoma blijft meer dan ooit gecommitteerd om het succes van SBS te vergroten.