KWF zet controversiële campagne stop

KWF Kankerbestrijding heeft vandaag besloten de campagne ‘Aandacht AUB’ stop te zetten na de ophef die op Twitter ontstond over de ‘over the top psychosociaal gestoorde comedy’ die was verschenen. Dat schrijft KWF in een korte verklaring.

KWF Kankerbestrijding heeft vandaag besloten de campagne ‘Aandacht AUB’ stop te zetten na de ophef die op Twitter ontstond over de ‘over the top psychosociaal gestoorde comedy’ die was verschenen. Dat schrijft KWF in een korte verklaring.

KWF heeft vanmiddag de video’s, waar de organisatie volgens de Volkskrant 450.000 euro aan heeft besteed, verwijderd van YouTube en de site van de campagne bestaat niet meer. De organisatie schrijft:

“We hebben geconstateerd dat de campagne ‘Aandacht a.u.b.’ op dit moment meer verwarring dan duidelijkheid schept en daarom haar doel voorbij dreigt te schieten. Daarom hebben we besloten de campagne stop te zetten.

De campagne is zorgvuldig getest en in samenspraak met patiënten en zorgverleners ontwikkeld. Wij staan achter de intentie van de campagne, maar de huidige reacties maken dat wij dit besluit nemen.”

Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis: filmpje geen onderdeel van bijscholing

Een woordvoerder van het Amsterdamse Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, hét kankerinstituut, zegt dat het filmpje geen onderdeel was van de bijscholing voor hun artsen en verpleegkundigen op dit gebied.

“Ze krijgen wel bijscholing over omgang met de patiënt maar dit filmpje zat er niet bij. We hebben hen er wel op gewezen dat het filmpje bestaat, een maand geleden. Meer niet.”

Volgens de woordvoerder reageerden sommige zorgverleners “positief”, met “een glimlach” maar velen vonden het filmpje niks. Het filmpje blijkt te zijn gemaakt door het Amsterdamse bedrijfje Shut up and Shoot Film dat weer onderdeel is van het bedrijf Amba Media B.V. Dat was niet bereikbaar voor commentaar.

Aandacht voor botte behandeling van kankerpatiënten

Met de campagne wilde KWF extra aandacht vestigen op de vaak botte behandeling van kankerpatiënten. Het resultaat was een campagne in de vorm van een ‘psychosociaal gestoorde comedy’, over the top sketches die laten zien hoe je vooral niet moet omgaan met de patiënten.

Een persiflage dus, onder de titel Aandacht AUB!. De doelstelling: een betere kwaliteit van leven van kankerpatiënten. Er zijn acht afleveringen gemaakt waarin onder andere werd geacteerd door Peter Blok. De afleveringen zijn niet meer terug te zien, maar in de periode dat ze online stonden tot grote verontwaardiging bekeken. Eerder vandaag was KWF nog intensief bezig de campagne te verdedigen door de gedachte die erachter zat herhaaldelijk op Twitter uit te leggen aan mensen die kritiek uitten:

Twitter avatar kwf_nl KWFKankerbestrijding @JochenCals @GhislainevThiel De campagne is niet bedoeld om zorgprofessionals te schofferen, maar om aandacht te vragen voor patiënten. ^JD
Twitter avatar kwf_nl KWFKankerbestrijding @MVroomans Het is zeker niet beledigend bedoeld. Deze campagne is voor zorgprofessionals bedoeld. Lees ook waarom #KWF deze … 1/2 ^JD

Beschrijving aflevering 1: ‘moet u poepen?’

In de eerste aflevering werd een vrouw getoond die voorafgaand aan chemotherapie in het ziekenhuis ligt. Ze vraagt een verpleegkundige hoelang het duurt voor er duidelijkheid is over het aanslaan van de behandeling. Het antwoord:

“Ja dat hangt van het soort kanker af en of de behandeling aanslaat. Daar kunnen we niks over zeggen, we zijn geen tovenaars. Maar als we niks doen gaat u dood. Begrijpt u dat, dood? U kijkt zo moeilijk. Moet u poepen? Dan moet u dat gewoon zeggen. Daar vinden wij niks geks aan hoor.”

KWF schreef een verklaring bij de campagne (inmiddels ook niet meer terug te vinden), waaruit bleek dat deze expliciet bedoeld was voor zorgverleners en “niet voor het algemene publiek.” KWF legde hierin uit hoe de organisatie te werk is gegaan bij het ontwikkelen van de comedy:

“Uit gesprekken met zorgprofessionals en patiënten kwam naar voren dat de insteek origineel moest zijn en humor mocht bevatten, om zo de aandacht te trekken van de professionals. De sketches zijn over the top, maar wel gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Uiteraard trekt KWF Kankerbestrijding de deskundigheid van zorgprofessionals niet in twijfel.

Het concept is getest onder een aantal professionals uit de doelgroep. De gekozen toon bleek goed aan te slaan. De professionals beoordeelden de scenes als over the top, maar ook als herkenbaar.”

Verontwaardiging en woede op Twitter

Ruim dertig ziekenhuizen zijn eerder over de campagne benaderd door KWF om deze in te zetten, en het overgrote deel had al aangegeven mee te doen. De video’s werden echter vandaag opgepikt door een snel groeiend publiek, en werden in snel tempo onderwerp van hoon op Twitter. Onder anderen mensen uit de doelgroep, zorgverleners, reageerden onthutst:

Ghislaine van Thiel ‏is ethicus aan het UMCU:

Twitter avatar GhislainevThiel Ghislaine van Thiel Je zult maar kanker hebben en dan ook nog met deze @kwf_nl campagne geconfronteerd worden. Totale misser. http://t.co/qQ6Mg8J1Ck”
Twitter avatar GhislainevThiel Ghislaine van Thiel Dank! “@BarbaraStam: kijk hier maar ns naar. Ontroerend & kanker kan ook! http://t.co/mPoSrnM1Pd”

Jan Peter Rake is kinderarts:

Twitter avatar JanPeterRake Jan Peter Rake Idd onthutsend en beledigend. @kwf_nl doel? idee? humor? “@shossontwits: Wonderlijke campagne van @kwf_nlhttp://t.co/ZOkIrLu2Dz”
Twitter avatar gremberghe C. van Gremberghe Smakeloze spot van #Kwf en #PZC heeft het dan over ‘zorgproffesionals”, nou ja. Fout nog fouter gemaakt!

De strekking van de meest recente tweets die naar aanleiding van dit nieuws verschijnen:

Twitter avatar woukevscherrenb wouke van scherrenbu Buitengewoon verstandig van @kwf_nl om de campagne te stoppen #moedig
    • Annemarie Coevert