Amsterdam en omgeving krijgen „beter openbaar vervoer met minder subsidie”. Dat staat in de nieuwe plannen van het GVB, de Stadsregio Amsterdam – die de exploitatiesubsidie aan het GVB verstrekt – en de gemeente voor het openbaar vervoer tot en met 2024. Er verdwijnen volgens een woordvoerder van het GVB geen banen, kaartjes mogen maar beperkt duurder worden. Hoe kan het ov dan toch beter worden met minder?
De komende tien jaar valt ruim 60 procent aan exploitatiesubsidie weg. In totaal wordt netto 330 miljoen euro bespaard door de 102 miljoen euro die het GVB in 2012 kreeg af te bouwen naar 36 miljoen euro in 2024.
Als er niets zou worden gedaan, zou eenderde van de bus- en tramlijnen moeten verdwijnen, maar door „slimme keuzes te maken” rekent het GVB erop dat het juist beter wordt, schrijft het in een persbericht. De vervoerder wil, zo legt de woordvoerder uit, onder andere 15 procent meer efficiëntie in „slim onderhoud voor zo min mogelijk kosten” doorvoeren, en het wil meer forenzen verleiden de tram, metro of bus te pakken.
Vanaf 2017, als de Noord/Zuidlijn rijdt, wil het GVB het hele netwerk aan tram- en buslijnen herzien. Bushaltes worden „beter verdeeld”, lijnen worden korter en gaan minder „kronkelen” door de stad. Reizigers moeten daarom meer overstappen, maar het systeem wordt zo wel sneller en „efficiënter”. Pas later volgend jaar wordt duidelijk welke lijnen tot die tijd en na 2017 anders zullen gaan rijden of mogelijk zullen verdwijnen.
Het GVB heeft ook toegezegd nieuwe bussen aan te schaffen en reizigersinformatie, sociale veiligheid en klantvriendelijkheid te verbeteren.
Door dit soort maatregelen hoopt het vervoersbedrijf op 35 procent meer reizigers, die de weggevallen subsidie, zonder veel te hoeven bezuinigen, moeten compenseren. Een deel wordt gehaald uit een betere controle op zwartrijders. Ook zal het GVB volgens de woordvoerder wel „op de kleintjes moeten letten” door te bezuinigen op „overbodige dingen”, bijvoorbeeld door machines te huren in plaats van aan te kopen.
De Stadsregio Amsterdam blijft voor dit snellere en efficiëntere netwerk wel in de infrastructuur investeren: 395 miljoen euro tot 2025. Ook wordt 500 miljoen gestoken in nieuwe metrostellen en gaat 684 miljoen naar beheer en onderhoud.