General Motors stapt uit PSA Peugeot Citroën

GM verkoopt aandelen, PSA praat verder met Dong Feng

De verwachting is dat Dong Feng en de Franse staat nog voor het eind van het jaar beide 1,5 miljard euro in PSA investeren. Foto Bloomberg

General Motors doet zijn belang van 7 procent in PSA Peugeot Citroën van de hand. Dat heeft het Amerikaanse autoconcern gistermiddag na het sluiten van de beurs in Parijs onverwacht bekendgemaakt. Het nieuws kwam op dezelfde dag dat PSA voor het eerst formeel bevestigde met het Chinese Dong Feng in gesprek te zijn over een kapitaalinjectie.

GM had in februari 2012 in de kwakkelende Franse autoproducent geïnvesteerd als deel van een plan om tot een kostenbesparend partnerschap te komen. Daarmee werd GM na de familie Peugeot meteen de op een na grootste aandeelhouder van PSA.

De samenwerking op het gebied van inkoop en de productielijnen van enkele modellen wordt weliswaar voortgezet, zeiden de topmannen van beide bedrijven gisteren, maar zal minder intensief zijn dan voorzien.

„Ons belang moest PSA steunen om kapitaal te werven op het moment van de alliantie tussen GM en PSA en die steun is niet meer nodig”, liet Steve Girsky, de tweede man van GM, gisteren in een verklaring weten.

Aanvankelijke plannen om samen subcompacte auto’s en een nieuwe driecilindermotor te gaan ontwikkelen zijn van de baan. PSA en GM (Opel) zijn in Europa geduchte concurrenten en de samenwerking levert volgens analisten minder op dan gehoopt. Vorige week kondigde GM aan dat het concern stopt met zijn merk Chrysler in Europa, ten faveure van zijn andere merken Opel en Vauxhall.

Een kapitaalinjectie van onder andere Dong Feng zal de eigendomsstructuur sowieso veranderen. De verwachting is dat het Chinese staatsbedrijf en de Franse staat nog voor het eind van het jaar beide 1,5 miljard euro in PSA investeren.

Met dat geld wil PSA zijn positie verstevigen in opkomende markten en minder afhankelijk worden van de verkopen in Europa. Dong Feng kwam vorige week ook al een joint venture overeen met Renault om in China samen auto’s te gaan produceren.

Volgens bronnen rond de onderhandelingen bij PSA die in dagblad Le Figaro aan het woord kwamen, zou de familie Peugeot, die bij een Frans-Chinese investering de controle over het bedrijf kwijtraakt, inmiddels hebben ingestemd met de reddingspoging.