Dichter en artiest Martijn Teerlinck, ook bekend als The Child Of Lov, is overleden. Dat meldt 3voor12 op gezag van collega-dichter Erik Jan Harmens, die door de familie gevraagd was om het nieuws naar buiten te brengen.
De 26-jarige dichter, die in 2010 Poetry Slam won, is overleden aan de complicaties van een hartoperatie. Zijn manager Trey Reames bevestigt het overlijden aan 3voor12. Komend weekend zou hij zijn langverwachte livedebuut maken op State-X in Den Haag. Op de website van muziekfestival State X staat de volgende verklaring van Teerlincks management:
“On behalf of the family and as his manager I must announce that Martijn Teerlinck aka Cole Williams aka The Child of Lov aka Sun Patzer is no longer with us. He lived a life of struggle and can now rest peacefully. In his own words: ‘When I was younger, I had a tough time physically. I have seen too many hospital beds. It made me stronger. Makes you realize death is always near, for anyone. And what a wonderful thing life is and how grateful we should be.”
Teerlinck werd omgeven door geheimzinnigheid
De muzikant had een mysterieus imago. Hij noemde zichzelf ook wel Cole Williams, maar hij was opgegroeid in Amsterdam en Alkmaar. Toen hij afgelopen mei zijn debuutalbum uitbracht als uit het niets kende vrijwel niemand hem. Toch werkte de r&b- en soul-zanger dankzij de contacten van zijn manager toen al met grote artiesten zoals Damon Albarn (Blur, Gorillaz), rapper MF Doom en bassist Thundercat. Toonaangevend blog Pitchfork noemde zijn eerste single ‘Heal’ intrigerend. Het Britse NME gaf hem vervolgens een Award als beste nieuwkomer.
Debuutalbum deed denken aan Prince
NRC-muziekredacteur Hester Carvalho omschreef zijn stijl van dat debuutalbum als “extravagant en funky”:
The Child of Lov zingt met krolse falsetstem en dat doet denken aan Prince. Net als Prince zingt hij graag zijn eigen tweede stem, wat een plagerig effect geeft, bijvoorbeeld in Call Me Up. Child of Lov mijdt de funkclichés en zorgt voor stuwende koorzang en gitaren die jengelen als sirenes. In One Day (met achtergrondzang van Albarn) zorgt een mooi, eenzaam orgelloopje dat steeds herhaald wordt voor melancholie. Child of Lov is opwindend en broeierig.
Beluister hier het album The Child of Lov:
Mysterieuze imago was geen promotietruc
Door stemproblemen moest Teerlinck verschillende optredens afzeggen, wat ook bijdroeg aan de mystiek rondom hem. Zo zou hij optreden op het monumentale Glastonbury festival in Engeland, maar ook daar moest hij verstek laten gaan. Op foto’s hield hij in het begin steevast een ananas voor zijn hoofd. Maar al die geheimzinnigheid was geen marketingtruc zei hij afgelopen april tegen NRC-redacteur Rolinde Hoorntje in een interview:
“Daar heb ik geen boodschap aan, dan zou ik wel meer uit de kast kunnen trekken.”
Het was een bewuste keuze zo zei hij:
“In de muziekindustrie is het zoveel image first, zoveel face first.”
Zijn optreden op Poetry Slam in 2010: