Beyoncé verrast met plotselinge release ‘visueel album’. Het is een ‘superpiñata’

Een ‘Radioheadje’, een ‘My Bloody Valentinetje’, en nu dan ook ‘Beyoncétje’: het uit het niets een nieuw album uitbrengen. De popdiva zette haar nieuwe plaat vandaag opeens op iTunes. Veertien nummers én zeventien begeleidende video’s: een ‘visual album’. Muziekredacteuren Amanda Kuyper en Jan Vollaard zijn erg onder de indruk.

Foto AP/ Robin Harper

Een ‘Radioheadje’, een ‘My Bloody Valentinetje’, en nu dan ook ‘Beyoncétje’: het uit het niets een nieuw album uitbrengen. De popdiva had dan al nieuwe muziek in de maak, maar verraste iedereen met de plotselinge release ervan. Haar Beyoncé werd opeens op iTunes gezet. Veertien nummers én zeventien begeleidende video’s: een ‘visual album’. Muziekredacteuren Amanda Kuyper en Jan Vollaard zijn erg onder de indruk.

Album aankondigen, datum plannen, singletje, interviews, singletje twee, album gelekt zien worden. Nee, de traditionele manier van albums uitbrengen, daar was Beyoncé naar eigen zeggen “verveeld” door geraakt. Door het op deze manier te doen, kan ze naar eigen zeggen “direct met mijn fans praten”. Het nieuws kwam vanochtend naar buiten via Facebook en Instagram:

Het is het eerste album van Beyoncé sinds 4 in 2011. Op het album werkt ze onder andere samen met manlief Jay Z, Frank Ocean, Drake én ja, haar 1-jarige dochtertje Blue Ivy.

Is het helemaal een verrassing dat ze zoiets zou ondernemen voor haar album? De zangeres zou geïnspireerd zijn door Michael Jacksons Thriller uit 1983, zo schrijft de BBC:

“Ik mis die meeslepende ervaring. Tegenwoordig luisteren mensen een paar seconden van een nummer op hun iPod en investeren ze niet echt in de hele ervaring. Het gaat allemaal om de single, de hype. Ik wil niet dat mensen het bericht krijgen over wanneer mijn album uitkomt. Ik wil dat het verschijnt wanneer het klaar is en dat het van mij aan mijn fans wordt gegeven.”

Echt uniek is het nu ook weer niet

Het album wordt een “onvoorziene strategische beslissing” genoemd, dat er geen “gimmicks, teasers en marketingcampagnes” aan vooraf zijn gegaan, zoals The Guardian schrijft. Dat zijn enigszins boude beweringen, want zoals eerder al gezegd, het heel kort van tevoren aankondigen van een nieuw album is juist een populaire trend geworden de laatste jaren. We noemden dus al Radiohead, dat bij zowel In Rainbows als King of Limbs uit het niets aankondigde dat binnen enkele dagen een nieuw album zou verschijnen.

Cultband My Bloody Valentine’s mbv kwam een paar dagen na de aankondiging ervan tijdens een optreden uit. The Raconteurs, geleid door Jack White van The White Stripes, gaf luisteraars destijds een week voorbereidingstijd voor hun album Consolers of the Lonely, David Bowie kwam dit jaar opeens met een nieuwe single en Death Grips zette helemaal zonder enige aankondiging een nieuwe plaat online.

Het is op zichzelf dus bijna een gimmick en zo “onvoorzien” is het niet van Beyoncé en de mensen achter haar. Zeker niet als je bedenkt dat het album al een behoorlijke roerige geschiedenis kende tot nu toe. Zo werden er nummers geschrapt en werd het album al een paar keer uitgesteld. De verwachting was namelijk dat ze na haar optreden tijdens de rust van de Superbowl dit jaar al met haar album zou komen.

Geen gratis stream, wel voorproefjes

Goed, wat ze dan wel weer anders doet: ze pakt enorm uit. Niet alleen veertien nieuwe nummers dus, maar ook zeventien video’s. Die zijn niet meteen gratis beschikbaar, zoals een aantal van de eerdergenoemde artiesten destijds hun album wél gratis aanboden, dus we moeten het doen met wat voorproefjes:



“Hit na hit na hit na hit”

Maar hoe is-ie dan eigenlijk? Onze recensent Amanda Kuyper heeft het nieuwe album net één keer helemaal beluisterd en is nog een beetje ‘flabbergasted’:

“Het kan nog niet zo goed landen. Het is hit na hit na hit. Het is een heel sterk album.”

Twitter avatar amandakuyper Amanda Kuyper Beyoncé’s nieuwste is superpiñata: stortvloed aan prachtige video’s bij alle liedjes. B is zinderende superwoman die iedereen overtroeft
Twitter avatar amandakuyper Amanda Kuyper Nieuwe #Beyoncé: u mag uw album van het jaar-lijstje gaan aanpassen

Ze noemt Beyoncé een “superwoman”. Hits die er vooralsnog uitspringen zijn volgens Kuyper ‘Blow’ (“een geheide hit: een disconummer, echte oude 80’s, maar dan met hippe beats van nu) en ‘Pretty Hurts’:

“En de productie valt me ook op. Bij elk nummer is er een video van uitstekende kwaliteit, er is nergens op bezuinigd. Ook op muzikaal gebied is de productie heel goed.”

‘Een van de beste albums van het jaar’

Ook redacteur Jan Vollaard, die het album morgen in NRC het maximale aantal van vijf ballen geeft, is enorm te spreken over het album:

“Op de valreep een van de, misschien wel hét beste album van het jaar. Het is een modern soulalbum dat eigenlijk alleen een precedent heeft in Marvin Gayes What’s Going On.”

Twitter avatar vollyrocks vollyrocks Nieuwe #Beyoncé is soulvol, sexy, geëngageerd, rijk geschakeerd en toch coherent. Op de valreep misschien wel beste album van het jaar *****

Het toevoegen van de video’s noemt hij een “geweldige vondst”:

“Je zou kunnen denken dat het de fantasie wegneemt, maar het geeft het een heel nieuwe sfeer.”

‘Best rauw’, ‘zielig voor andere popsterren’

Uit het buitenland komen ook de eerste indrukken langzaamaan binnen. Zo noemt BBC-muziekjournalist Gemma Cairney het album “best rauw”:

“I quite like the DIY (do it yourself, red.) aspect of it all. It feels like some [of the videos] are home videos. She’s on holiday, she’s singing about her husband, being drunk in love.”

De hoofdredacteur van Billboard heeft alleen maar lof:

Twitter avatar bwerde Bill Werde This #Beyonce is ridiculous. I honestly feel a little bad for other pop stars. Just watched 5 videos in a row, each stunning, each a hit.
Twitter avatar bwerde Bill Werde It’s like in mid 60s when Beach Boys thought they had rivalry w/ the Beatles & then Beatles released Sgt Peppers and it was just game over.
    • Frank Huiskamp