Net als in de film, ik wil ‘t

‘Jij proeft dan wel zevenduizend wijnen per jaar, maar ik heb de afgelopen zomer 7000 kilometer door Frankrijk, Italië en Spanje gereisd om wijnmakers te filmen.’ Tegenover mij zit Nils van den Broek, samen met Arjan Hassing founding partner van Vinuno, een internetinitiatief dat wijn aan de man probeert te brengen via mini-filmreportages. ‘Ooit is het idee ontstaan toen ik op vakantie was in Piemonte en ontmoette ik Franco Rocca in Neive, Langhe. Zijn verhaal, de passie en de inzet waarmee hij zijn wijnen maakt, wilden wij laten zien. En wat ons betreft kan dat niet beter dan door de wijnmaker in kwestie dat zelf te laten vertellen. Op camera. En om verwarring te voorkomen bij onze kijkers, zetten we iedere maand niet meer dan één wijn centraal. We zijn anders bang dat het de wijndrinker gaat duizelen. Er is immers al zoveel keuze.’ Ik besluit de laptop maar eens op te starten en www.vinuno.nl in te tikken.

‘When people drink my wine we are sharing a piece of my soul’ belooft Ricardo Azara mij niet veel later. Azara is de Toscaanse wijnmaker die van Vinuno de hele maand december tot zijn beschikking heeft gekregen om zijn verhaal over de bühne te brengen.

Dit alles om de kijker te verleiden om voor € 59,00 zijn zes flessen rode Rocca dei Venti 2011,  Morellino di Scansano te bestellen. Ik verkeer in de bevoorrechte positie om in het kader van de ultieme beleving tijdens het kijken de wijn waarover hij spreekt ook te kunnen drinken.

Heel even nemen mijn gedachten een afslag richting een andere film, Kentucky Fried Movie, naar de scène Feel-o-Rama. Maar in plaats van met een zak popcorn zit ik met een glas in mijn hand. Gevuld met pico bello wijn overigens. Bitterzure kersen, rijpe pruim, een voorbij kuierend zwart olijfje, mooi in balans, goed sap.’

Mocht ik interesse hebben om zelf wat te kopen dan dien ik mij volgens Hassing en Van den Broek overigens te haasten. Er schijnt al een fikse bres geslagen in de door hen bestelde pallet. ‘Maar of ik misschien nog een sneak preview wil? Want de wit, rosé en rood-trip van Hassing heeft voor een jaar content gezorgd.

Waarom niet? Ook het volgende filmpje gaat immers vertoond worden met de bijpassende wijn. En kijk aan, daar zie ik op mijn laptop de mij welbekende cava-cowboy Sergi Colet al voorbij rijden en word ik bovendien aan zijn mij nog niet bekende vader voorgesteld, terwijl ik aan zijn A Priori zit te nippen.

Goeie mousserende wijn uit Penedès die Colet geen cava mag noemen, omdat hij druiven gebruikt die niet zijn toegestaan door de officiële instanties. De kwaliteit is er niet minder om. Integendeel. Toen restaurant El Bulli nog bestond was het daar een van de vaste aperitiefwijnen.

Inmiddels ontkurken de heren nog een andere fles om hun verdere plannen te ontvouwen. En al is de eerste pallet nog niet helemaal verkocht, de ambitie is groot. Vinuno wil niet alleen Europa in om te filmen, maar ook om wijnen te verkopen. ‘We hoeven immers de filmpjes alleen maar in een andere taal te ondertitelen.’

    • Harold Hamersma