Om te weten hoe het met de Britse economie gaat, hoef je maar te kijken naar de cijfers van het beursgenoteerde Whitbread. De grootste hotel-, restaurant-, en koffieketen van het Verenigd Koninkrijk presenteerde deze week voor het derde kwartaal op rij gunstige cijfers. De winst steeg met 14 procent en de omzet met 4,3 procent in vergelijking met een jaar eerder.
Dat is met name te danken aan dochterbedrijf Costa Coffee. Deze koffieketen is met 1.375 winkels en 2.500 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk groter dan Starbucks. Costa opende het afgelopen jaar 246 winkels. De verkoop steeg met 19,4 procent tot 882 miljoen pond (1.050 miljoen euro). Dat komt volgens het bedrijf door „feestelijke mokken en smaken”, waaronder koffieverkeerd met gembersmaak. Daarvan zegt Costa er 12.000 per dag te verkopen.
De gunstige cijfers werden verwacht. De verkoop van afhaalkoffie steeg in het Verenigd Koninkrijk de afgelopen vier jaar met 36,6 procent.
Costa profiteerde eerder dit jaar ook van het negatieve imago dat de Amerikaanse concurrent Starbucks opliep doordat Lagerhuisleden onderzoek deden naar de lage vennootschapbelasting die de Amerikanen betaalden.
Opmerkelijker is de groei bij de andere Whitbread-bedrijven. De omzet van hotelketen Premier Inn groeide met 13,7 procent sinds vorig kwartaal en 5,4 procent in vergelijking met 2012. En weliswaar is de restaurantsector buiten Londen „een voortdurende uitdaging”, de omzet groeide met 1,8 procent in een kwartaal. De Whitbread-restaurants serveren eenvoudige gerechten tegen lage prijzen. Premier Inn is een van de goedkopere hotelketens.
Whitbread heeft een duidelijke strategie. De oorspronkelijke bierbrouwer verkocht in 2001 al zijn belang in pubs en brouwerijen en richt zich ook internationaal louter op ‘eat, sleep and drink’. Er kwamen afgelopen kwartaal twee nieuwe internationale Premier Inns bij. Costa Coffee opende 54 winkels in China, en wil er komend jaar nog eens 300 winkels bij, vooral in het Midden-Oosten en Azië.
Dat laatste is nodig. In het Verenigd Koninkrijk is er weerstand tegen Costa, dat symbool is geworden voor de eenvormigheid van winkelstraten. Na verzet in Totnes, in het zuiden van Engeland, zag de keten zich gedwongen om elders een nieuwe zaak te openen.