‘NSA gebruikt cookies voor volgen en hacken van internetgebruikers’

Logo van de National Security Agency. Foto AP / Patrick Semansky

De National Security Agency (NSA) gebruikt cookies van onder meer Google-advertenties voor het volgen en hacken van internetgebruikers. Dat meldt The Washington Post op basis van documenten van klokkenluider Edward Snowden.

Volgens de krant, die zich baseert op interne NSA-presentaties, opent het gebruik van cookies de deur voor de overheid om ook op een dergelijke wijze mensen te volgen. De presentatie zou ook suggereren dat deze manier van volgen wordt gebruikt om vast te stellen wie moet worden gehackt tijdens NSA-operaties.

Volgmethode van Google populair bij geheime diensten

De NSA en de Britse geheime dienst GCHQ zouden onder andere intensief gebruikmaken van specifieke volgmethoden die zoekgigant Google gebruikt. Deze cookies bevatten doorgaans geen persoonlijke informatie, maar wel een numerieke code die het voor websites mogelijk maakt om individuele browsers te identificeren, aldus The Washington Post.

NSA verzamelt locatiegegevens smartphones

Daarnaast zou de NSA ook wereldwijd locatiegegevens van mobiele telefoons verzamelen. Veel mobiele telefoons draaien tegenwoordig op de besturingssystemen van Apple of Google, die ingebouwde mogelijkheden hebben om de telefoon te volgen. Deze informatie is een stuk specifieker dan de data die wordt verzameld via telefoonmasten.

Al een aantal jaar wordt er gediscussieerd over het gebruik van cookies. Volgens privacywaakhonden zou het gebruik ervan de privacy van internetgebruikers te veel aantasten. Volgens online adverteerders is het gebruik van cookies noodzakelijk om gespecificeerde advertenties aan te kunnen bieden.

Cookiewet in Nederland

In juni 2012 werden in Nederland strengere regels ingevoerd voor het gebruik van cookies - de kleine bestanden die een website op de computer van een bezoeker plaatst om de pc te herkennen. Met deze cookies kun je voorkeuren bewaren of sitebezoek meten, maar ook het surfgedrag bekijken om zo een passende advertentie te verkopen.

Dat gaat via een automatische veiling: terwijl de bezoeker een site bekijkt, bieden adverteerders op de achtergrond om een aanbieding te mogen tonen die past bij de mogelijke interesses van die bezoeker.

Redacteuren Jan Benjamin en Marc Hijink schreven eerder in NRC Handelsblad over de cookiewet:

“De cookiewet moet de privacy beschermen, maar houdt geen rekening met gebrek aan kennis of interesse bij de gebruiker. Internetters klikken in negen van de tien gevallen op ‘ja’ om van het gezeur af te zijn. Wie zich echt zorgen maakt om zijn online privacy moet in de veiligheidsinstellingen van de browser duiken. Daar kun je zelf aangegeven of je cookies wilt accepteren.”

In mei van dit jaar werd duidelijk dat minister Kamp (Economische zaken) de cookiewet gaat versoepelen. Kamp was al sinds eind februari van plan de wet aan te passen. Een meerderheid van de Tweede Kamer maakte toen ook duidelijk dat ze af wilde van de pop-ups. De PvdA vond dat de wet zijn doel voorbijschoot, omdat mensen toch wel automatisch op ‘ja’ klikken.