Mysterieuze kuren van een gloednieuwe auto

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@nrc.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden

Wie: Angèle Wever uit Breda

De kwestie: haperende motor van Opel Ampera

Doodsangsten heeft ze uitgestaan. Midden op de snelweg, op de brug van Zaltbommel, hield de Opel Ampera van bedrijfsarts Angèle Wever er enkele maanden geleden ineens mee op. In de spits, net toen zij een vrachtwagen aan het inhalen was. Voor Wever was het genoeg: die Ampera liet ze voortaan staan.

Want het was niet de eerste keer dat ze problemen met de auto had. Die begonnen enige tijd daarvoor, vlak nadat ze de auto nieuw had gekocht bij autodealer Van Mill. Al na de eerste tien kilometer die Wever met haar auto reed, viel de motor uit. Zij wist de auto nog bij de garage te krijgen. Daar kreeg ze te horen dat de accu was leeggelopen. Gek, want zij had net een paar honderd euro aan afleverkosten betaald – en dan hoort een accu niet leeg te zijn.

Nog twee keer daarna viel de auto volgens Wever uit, maar de garage kon niet ontdekken wat er met de Ampera aan de hand is.

Een maand lang hield het bedrijf de auto bij zich. Toen er nog steeds niets was gevonden, raadde de dealer haar aan gewoon weer in de auto te stappen. Dat wil ze niet, bang geworden door het voorval op de snelweg. Maar een andere Ampera kon de dealer haar niet geven. Wel kwamen ze een schikking van een paar duizend euro overeen.

Wat was er nou precies gebeurd?

Volgens het hoofdkantoor van Opel in Nederland is het een zaak tussen de leverancier en Wever. Manager Rick Kennedie reageert namens autobedrijf Van Mill. „Wij hebben nooit een probleem kunnen constateren. En we hebben er als test honderden kilometers mee gereden.” Misschien, vervolgt Kennedie, lag het aan de rijstijl van mevrouw Wever. Dat wil er bij Wever niet in. De auto blijft voorlopig voor de deur staan.

Annemarie Sterk