Het personeel van AH kiest liever zelf een cadeau

Webwinkel Zalando groeit hard maar maakt nog steeds geen winst.

De medewerkers van Etos, Gall & Gall en Albert Heijn krijgen dit jaar geen kerstpakket. Niet vanwege de crisis, maar omdat ze dat niet willen. In een enquête zei ruim 80 procent van het Ahold-personeel liever een cadeaubon te ontvangen dan een doos met geschenken. En die bon krijgen ze nu dan ook – ter waarde van 20 euro.

De komende weken worden naar schatting 4,5 miljoen kerstpakketten weggegeven. In 2012 deed 64 procent van de werkgevers dat, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau One Question, in opdracht van marketingblad Promz. De waarde van het pakket zal waarschijnlijk iets dalen, net als vorig jaar. Toen werd gemiddeld 41,60 euro per pakket gespendeerd, 4 procent minder dan in 2011.

Bijna eenderde van de pakketten is afkomstig van groothandel Makro. Het ‘inpakseizoen’ begon daar al twee maanden geleden. In de inpakcentrale in Duiven worden tot het eind van deze maand zo’n 1,4 miljoen kerstpakketten samengesteld.

Dat is evenveel als vorig jaar, zegt Ronald Gravendijk, directeur Makro Kerstpakketten. Volgens Gravendijk is kleur een van de belangrijkste trends. „Er is behoefte aan positiviteit. Dat wordt uitgedrukt in feestelijk kleurgebruik.”

Ook komt de nadruk op levensmiddelen te liggen. „De tijd van overbodige franje is voorbij”, zegt Gravendijk. „Mensen willen terug naar de basis. Voor onze pakketten betekent dat meer voedingsmiddelen, zoals het kerstpakket oorspronkelijk is ontstaan.”