Die schoenen van Zalando moeten eens naar de beurs

Beleggers dromen van een „Amazon van de modewereld”, schreef het Duitse blad Der Spiegel afgelopen oktober. De Duitse webwinkel Zalando heeft al gemeen met de Amerikaanse onlinegigant Amazon dat het wordt bekritiseerd wegens de slechte betaling van haar personeel. Maar óók dat het maar blijft groeien en een enorme naamsbekendheid heeft. Tijd om dat te gelde te maken: volgens het Duitse blad Wirtschaftswoche wordt hard gewerkt aan een beursgang van Zalando. Vorige maand zouden de contracten daarvoor zijn getekend.

Wirtschaftswoche, dat zich baseert op interne documenten, schrijft dat de top van de webwinkel 1,4 procent van de aandelen krijgen, de rest van het personeel krijgt een belang van bijna 1 procent. Bij een beursgang zou 88 miljoen euro vrijkomen voor het personeel.Geen slechte score voor een kleine webwinkel in schoenen die vijf jaar geleden in Berlijn werd begonnen door twee twintigers.

Het concept van oprichters Robert Gentz en David Schneider – ze waren de eersten in Europa – bleek een gouden greep. Inmiddels verkoopt hun Zalando kleding, schoenen, woon- en lifestyleartikelen van 1500 verschillende merken en is het actief in veertien Europese landen. De Zalando-site trekt volgens de Zweedse grootaandeelhouder Kinnevik wereldwijd 90 miljoen bezoekers per jaar. De omzet van het jonge bedrijf stijgt razendsnel. In het tweede kwartaal van dit jaar was die 437 miljoen euro, 70 procent meer dan vorig jaar. Kinnevik kent Zalando in het jaarverslag over 2012 een bedrijfswaarde toe van 3,7 miljard euro. De Zweden hebben 35 procent van de aandelen in Zalando.

Een van de belangrijkste wapens voor het succes van Zalando is dat het al zijn spullen gratis verzendt en dat klanten die spullen ook gratis kunnen retourneren – ze worden ook nog bij de deur opgehaald. Door dat gemak bestellen mensen veel meer dan ze van plan zijn te houden – zo’n 50 procent van de spullen komt terug bij de Zalando-magazijnen, aldus het jaarverslag van Kinnevik. De ongewone service, in combinatie met de intensive reclames vergroten het marktaandeel van het bedrijf. Maar winst blijft nog steeds grotendeels uit. In 2012 leed volgens Kinnevik een verlies van 90 miljoen euro op een omzet van ruim 1 miljard. Alleen in de drie kernlanden Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk speelt het bedrijf inmiddels quitte.

Zalando zit niet met dat verlies. „Wij willen liever dat klanten het zo goed mogelijk hebben en investeren zeer zwaar in klantgemak”, zei directeur communicatie Boris Radke afgelopen oktober in een interview met het Financieele Dagblad.

In Nederland is Zalando heel bekend: twee jaar op rij won het bedrijf de Loden Leeuw, de prijs voor de meest irritante reclame op televisie. Zalando zal er niet om treuren. Want de hysterische schreeuw van geluk die klanten in de spot uiten wanneer ze hun bestelling ontvangen, is toch mooi blijven hangen.