‘Wij verzorgen geen lofzang op de UEFA’

over voorwaarden van UEFA bij uitzenden van Champions League-wedstrijden

Jan de Jong, zondag bij Ajax-NAC. „ Ik vind dat we als NOS meer krediet verdienen. Ik begrijp de argwaan niet." Foto Pro Shots

Jan de Jong is algemeen directeur van de NOS, dat deze week de ontknoping van de poulefase van de Champions League uitzendt. Bij twee recente thuiswedstrijden van Ajax ontstond discussie over de vraag waarom gebeurtenissen rondom het veld niet werden uitgezonden. In hoeverre bepaalt de Europese voetbalbond UEFA wat de NOS uitzendt?

In zijn strak ingerichte kamer op het Mediapark in Hilversum hangt zijn jasje over een stoel. Kom maar op, lijkt De Jong te zeggen. De vraag van deze krant welke voorwaarden de UEFA stelt aan het uitzenden van de Champions League, leidde tot een korzelige mailwisseling. Vragen wil De Jong wel beantwoorden, inzage geven in het omvangrijke pakket voorwaarden niet. „Die zijn vertrouwelijk.”

Kunnen jullie uitzenden wat jullie willen?

„Ja. En al gaan bij voetbal amusement en journalistiek samen, wij brengen de sport op een onafhankelijke, journalistieke wijze. Daarbij gelden drie heilige regels: onze regisseur bepaalt wat er wordt uitgezonden, de commentator is vrij om te zeggen wat hij wil en de journalist moet langs de lijn alles kunnen vragen.”

Voorafgaand aan Ajax–Celtic waren er supportersrellen waar de NOS beelden van had. Waarom werden die niet getoond rond de wedstrijd?

„Dat er wat mensen knokken is niet van invloed op het wedstrijdverloop en dus niet relevant om uit te zenden rond het verslag uit het stadion.”

Het waren ernstige rellen. Een aantal hooligans zit nog altijd vast.

„Ik wil het ook niet bagatelliseren maar we hebben het gemeld in het Achtuurjournaal, ons belangrijkste nieuwsmoment. Dat, plus het feit dat het buiten het stadion speelde, maakt dat wij die beelden niet nog eens hebben getoond rond de wedstrijd.”

Het is niet zo dat de UEFA het jullie verbiedt?

„Nee. Dat wordt vaak gedacht maar dat speelt echt geen enkele rol.”

Eén van de voorwaarden van de UEFA is dat jullie “hun reputatie en imago moeten onderhouden”.

„Uh, ja maar dat is niet het hele verhaal. In de voorwaarden staat ook dat wij eindverantwoordelijk zijn voor wat we uitzenden.”

Doel van de UEFA is „het voetbal promoten.” Geen journalistiek doel.

„Wij verzorgen ook geen lofzang op de UEFA of de Champions League. We zijn superkritisch. Onze analist Youri Mulder zei bijvoorbeeld in 2011 toen Ajax uit de Champions League vloog omdat concurrent Olympique Lyon met exact de benodigde zes goals verschil van Dinamo Zagreb won, dat er een onderzoek moest komen. Dus er zit geen blad op de mond.”

Bij Ajax–Barcelona was een man in levensnood na een val van de tribune, wat werd gezien door zowel de commentator als de cameraploeg. Het werd niet eens gemeld.

„Wij wisten niet wat er exact aan de hand was. Dan moet je juist wegblijven van de journalistieke hype om alles maar te tonen zonder context, in dit geval een man in een plas bloed. We hadden het wel kunnen melden, dat is een goed punt. Op radio en internet is dat gebeurd.”

De UEFA organiseert verplichte workshops voor de zendgemachtigden die na afloop moeten tekenen voor hetgeen daar is besloten.

„Die bijeenkomsten gaan hoofdzakelijk over regievoering rond wedstrijden. Waar staan de camera’s? Hoe ga je om met interviews voor en na de wedstrijd? Niets bijzonders. De UEFA kan ook alleen achteraf zeggen als ze ontevreden waren met de beelden, niet tijdens de wedstrijd. Het gebeurt zelden. Ze vinden het vervelend als wij bij wedstrijden van Ajax die rode vuurwerkfakkels in beeld brengen. Dat doen we toch.” De Jong heft zijn handen. „Laat ik het zo zeggen: je gelooft me of je gelooft me niet.”

Ik zou zeggen: maak de voorwaarden die de UEFA stelt openbaar.

„Dat is te makkelijk. Bovendien vind ik dat we als NOS meer krediet verdienen. We brengen de Champions League al 21 jaar op een onafhankelijke manier. Natuurlijk wil de UEFA haar product promoten en is het strak geformatteerd. En ja, wij moeten verplicht door hun aangeleverd beeldmateriaal uitzenden in het Champions League Magazine dat niet altijd aan onze journalistieke standaard voldoet. Dat is nu eenmaal part of the deal. Professionalisering en vercommercialisering gaan samen. Verplicht zijn bijvoorbeeld gesprekjes met sterren als Lionel Messi tot wie wij zelf geen toegang hebben. Maar de Champions League is geen commercieel gedrocht. Het is het beste voetbal dat op de beste manier wordt gepresenteerd. Ik begrijp de argwaan niet.”

    • Hugo Logtenberg