Opinie

    • Stijn Bronzwaer

Gratis reclame

W at een stunt. Internetwinkel Amazon werkt aan een plan om pakjes met drones te bezorgen, maakte Amazon-directeur Jeff Bezos vorige week bekend. Binnen een half uur na je bestelling komt het onbemande vliegtuigje langs met je pakket. De werktitel van het project: Amazon Prime Air.

Ik zag het al helemaal voor me. Ik bestel een boek op Amazon en een half uur later landt er een drone in de voortuin. De drone toetert, ik loop naar buiten en hij steekt een pennetje uit. Handtekening zetten op het touchscreen, ‘thank you, sir’ in robotstem en de drone vliegt weer verder.

Media wereldwijd namen het bericht over. Terwijl drones op dit moment nog veel te gevaarlijk zijn om zomaar rond te laten vliegen. De kans dat ze op elkaar botsen of op iemands hoofd landen is te groot. Het bureau van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten FAA, dat in Amerika gaat over regelgeving in het luchtruim, zou commerciële drones om die reden pas vanaf 2020 overwegen.

Al die aandacht, voor iets wat pas over zeven jaar misschien werkelijkheid wordt. Prime Air bleek vooral een pr-stunt van Amazon, perfect gepland een dag voor de drukste online winkeldag van het jaar: cyber monday.

Een briljante zet van Bezos: zó maak je reclame. En Amazon was niet eens het eerste bedrijf dat op dit idee kwam. Pizzaketen Domino’s vertelde anderhalf jaar geleden al pizza’s met drones te willen bezorgen. En er bestaan al boeken-, bier-, taco-, sushi- en cakedrones. Allemaal ideeën voor de toekomst, natuurlijk.

Afgelopen dinsdag ging ik op bezoek bij Ronald Egas, directeur van werkspot.nl: een online marktplaats voor klussen in huis. Volgend jaar moet de site een category killer worden, vertelde hij me. Doorbreken bij het grote publiek en zo de concurrentie minimaliseren. Een klusjesman zoek je straks alleen nog maar via internet.

Wil werkspot echt doorbreken, moet het reclame maken, legde Egas uit. Volgend jaar heeft hij 2 miljoen euro reclamebudget beschikbaar voor tv-reclames. Tv is de plek waar je moet zijn, ook al kost het handenvol geld. Als het kon, had hij het heel anders gedaan, liet Egas doorschemeren. Want tv is hartstikke duur. „Het liefst ga je viral”, zei hij. „De heilige graal van de reclame.”

Viral gaan. Een reclame bedenken die zo leuk, zo goed is dat je het doorstuurt aan anderen. Zoals het filmpje van Prime Air, dat nu al meer dan 12 miljoen keer is bekeken op YouTube. Het filmpje dat een paar duizend dollar kostte om te maken en volgens Business Insider al media-aandacht ter waarde van ruim 3 miljoen dollar heeft gegenereerd. Dat was Amazon met een paar spotjes tijdens een reclameblok op televisie nooit gelukt.

Want reclame, dat zien we liever niet. Behalve als we het niet weten natuurlijk.

Stijn Bronzwaer (@nextstijn) schrijft op deze plek elke week over (nieuwe) media

    • Stijn Bronzwaer