Duitse uitgeverij Springer neemt commerciële tv-zender N24 over

Overname zou mikken op ‘digitalisering’ van krantenbedrijf

Het Duitse uitgeefconcern Axel Springer heeft de commerciële tv-zender N24 overgenomen. Tegelijk wordt Stefan Aust, zakelijk leider en mede-eigenaar van deze zender, die tot 2011 onderdeel was van ProSieben, de nieuwe uitgever van Springers Welt-Groep. Aust was vroeger hoofdredacteur van weekblad Der Spiegel.

Het is de bedoeling dat N24 de centrale leverancier wordt van ‘bewegende beelden’ voor Springer. De onlineredactie van de zender wordt ondergebracht bij dagblad Die Welt.

In Duitsland beschouwen andere media deze operatie als onderdeel van de strategie van bestuursvoorzitter Matthias Döpfner van Springer om het krantenbedrijf te transformeren naar een digitaal mediahuis.

Eerder mislukte een poging van Springer om de televisiegroep ProSieben Sat.1 te kopen, voor naar verluidt ongeveer 2,5 miljard euro. Volgens de Duitse kartelwaakhond KeK had Springer door deze aankoop een te grote ‘macht in meningsvorming’ gekregen. Dat oordeel uit 2006 is afgelopen jaar door de bestuursrechter vernietigd. Er wordt gespeculeerd dat Springer nu een nieuwe aanloop zou nemen om ProSieben Sat.1 alsnog over te nemen.

Aan de andere kant past de aankoop van het veel kleinere N24 beter bij het doel van Springer. Voor kartelproblemen hoeft het concern met deze overname ook niet bevreesd te zijn. Want inmiddels heeft Springer zijn lokale en regionale kranten en tijdschriften voor 950 miljoen euro verkocht aan de Funke-Groep.

Met de opbrengst van die verkoop kan de aanschaf van N24 makkelijk worden bekostigd, meent de Frankfurter Allgemeine Zeitung vanochtend. Springer noch N24 hebben bekendgemaakt welk bedrag er gemoeid was met de overname.

De overname van N24 heeft mogelijk vooral consequenties voor Der Spiegel en dan met name de digitale editie: Spiegel-Online, die er een geduchte concurrent bij krijgt. Beide titels zitten ook in elkaars vaarwater.