Beleggers rekenen op synergie bij AAL

Gezien hun patriottische namen lag het samengaan van American Airlines en US Airways voor de hand. Maar rechtszaak en weerstand van de Amerikaanse overheid stond de miljardenfusie in de weg – tot maandag, toen de bedrijven officieel de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld vormden en hun entree maakten als nieuwe speler op de Nasdaq-beurs in New York.

Hoewel US Airways het initiatief nam om American voor bijna 1 miljard euro over te nemen, zal de naam American Airlines Group Inc. zijn. Het aandeel AAL begon gisteren meteen aan de trend die analisten al verwachtten: de koers steeg maandag met bijna 3 procent naar 24,60 dollar.

Beursspecialisten verwachten binnen een jaar een aandelenprijs van 40 dollar. Analisten van investeringsbank Imperial Capital in Los Angeles raden beleggers dan ook het aandeel AAL aan. De synergie „kan wel eens 1 miljard dollar aan winst losmaken”, luidt haar voorspelling.

Het optimisme is gebaseerd op ervaring. De fusie is het sluitstuk van de consolidatie in de Amerikaanse luchtvaart. Delta was tot gisteren de grootste maatschappij ter wereld. De groei van deze onderneming werd in 2008 gevoed door de overname van NorthWest. Ook de nummer drie, United, zit in de lift sinds het samengaan met Continental.

Overigens zijn er ook opstartproblemen te verwachten, eveneens gevoed door recente ervaring. Delta zag de koers na de fusie in eerste instantie met 37 procent tuimelen. United heeft het aandeel het afgelopen jaar zien stijgen, maar is nog steeds bezig met bezuinigen.

American moest twee jaar geleden faillissementsbescherming aanvragen. Sindsdien zijn er 8.600 banen verdwenen en zijn de pensioenen ‘bevroren’, om de arbeidskosten met 17 procent te verlagen en 2 miljard dollar te besparen. Het was een pijnlijke reorganisatie voor het bedrijf dat veel Amerikanen nog altijd beschouwen als het trotse symbool van de luchtvaartgeschiedenis.

Het ontstaan van de nieuwe maatschappij verliep niet vlekkeloos. Het concern wordt zó groot, dat justitie samen met diverse staten besloot de fusie voor de rechter aan te vechten uit zorg over monopoliegedrag. Ook consumentengroepen spanden een rechtszaak aan.

Vorige maand gaf de rechter groen licht, nadat justitie en de bedrijfstop een compromis sloten. US Airways en American toonden zich bereid om tientallen felbegeerde start- en landingsplekken op te geven op de drukste luchthavens van Amerika, onder meer in New York en Los Angeles.

Het nieuwe bedrijf zal 7.600 vluchten per dag maken naar 336 bestemmingen in 56 landen. Er werken 100.000 mensen. AAL blijft deel uitmaken van de Oneworld-alliantie met onder meer British Airways, Finnair en Iberia.

    • Diederik van Hoogstraten