Techsector: we zijn allemaal scroogled

Acht grote Amerikaanse technologiebedrijven hebben in een gezamenlijke brief protest aangetekend tegen het grootschalig meelezen met en afluisteren van gebruikers van internetdiensten. AOL, Apple, Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Twitter en Yahoo dringen er bij de Amerikaanse president Obama op aan dat hij het afluisteren door de overheid wettelijke beperkingen oplegt.

Bij wijze van mosterd na de maaltijd de column die vorige week in NRC Handelsblad stond.

Scroogled

Hij was al tenenkrommend, de reclamecampagne die Microsoft dit jaar tegen Google begon. ‘Scroogled’ heet ie, omdat Google al je berichten in Gmail scant voor advertenties op maat en gebruikersdata te makkelijk zou delen met app-ontwikkelaars.

Google is niet te vertrouwen; wij wel, aldus Microsoft. Er zijn Scroogled t-shirts en Scroogled koffiemokken en er staat een groot Scroogled billboard langs de weg naar het Google hoofdkantoor. Volgens de nette uitleg staat de vrekkige Ebenezer Scrooge uit A Christmas Carol symbool voor de hebzucht van Google. De minder nette uitleg is dat je ehh… de klos bent (screwed) als je Google gebruikt.

De tenen konden nog nèt iets krommer. Afgelopen week verscheen een Scroogled-filmpje dat Googles goedkope laptop, de Chromebook, op de korrel neemt. Hoofdrolspelers uit de realityserie Pawn Stars, ook in Nederland op tv, lezen uit een gammel script voor dat een Chromebook bij de lommerd (pawn shop) niets waard is. Chrome-applicaties werken immers alleen met een internetverbinding. Nee, koop dan liever een Echte Laptop. Eentje met Windows.

Microsoft geeft naar schatting 1,5 miljard dollar uit aan Windows 8-marketing, maar die goedkope Pawn Stars-video doet meer kwaad dan goed. De softwaremaker heeft iets met antireclame – waarschijnlijk is het de kater van Apples jarenlange campagne tegen de pc. Tip voor Microsoft: als je Google echt voor schut wilt zetten, verplicht dan mensen te kijken naar The Internship. Deze gênante comedy over het doldwaze leven op de Google campus werd door The Guardian treffend omschreven als een ‘60 million dollar PR blowjob for Google’. En niet eens een goede.

Technologiebedrijven zouden hun marketingbudgetten verstandiger in kunnen zetten. Door de negatieve publiciteit rondom het afluisterschandaal dreigt de Amerikaanse techsector de komende jaren tussen de 22 en 35 miljard dollar omzet mis te lopen, is de schatting. Klanten in Europa, Brazilië en China krabben zich achter de oren of internetbedrijven nog te vertrouwen zijn, of slechts speelbal van de Amerikaanse veiligheidsdiensten.

Microsoft en Google ondertekenden een oproep van onder meer Apple, Facebook en Yahoo: Silicon Valley wil openheid geven over geheime verzoeken om klantengegevens. Meer transparantie moet gebruikers geruststellen, maar tot nu toe lopen die pogingen op niks uit. De spionagerechtbank verbiedt het. De transparantierapporten blijven incompleet, zolang politici dat willen.

Het afluisterschandaal leidt er toe dat grote webbedrijven opeens hun beveiligingsmethodes verbeteren. Ze moeten wel, want vorige maand onthulde The Washington Post op basis van de Snowden-documenten dat de NSA het verkeer tussen de datacentra van Google en Yahoo aftapt. Ook Microsoft is waarschijnlijk doelwit.

Wat is erger: NSA die zich toegang verleent tot de kabels, of webbedrijven die gegevens tussen hun datacentra slecht versleuteld heen en weer sturen? Volgens de uitgelekte documenten was er maar één hack nodig om toegang te krijgen tot alle klantengegevens.

Veel providers vinden dat encryptie de verantwoordelijkheid van hun klanten is, maar dat standpunt is niet langer houdbaar. Nu kondigen Google, Yahoo, Microsoft, Facebook trots aan dat ze hun versleutelingsmethodes gaan ‘opvoeren’. De wapenwedloop met de codekrakers van de NSA begint, en meer van dat soort oorlogsretoriek: met 2048-bit encryptie kunnen we weer tot 2030 vooruit.

Er is blijkbaar een klokkenluider nodig voordat webbedrijven echt werk maken van hun beveiliging. Jarenlang hebben de spionnen makkelijk met ons mee kunnen lezen. We zijn allemaal scroogled.

 

PS: Een leukere Microsoft campagne tegen Googles meeleesmail: de Gmail-man.

 

    • Marc Hijink