Poetin wijst omstreden directeur aan voor nieuw staatspersbureau

Still uit tv-fragment / YouTube

Het Russische staatspersbureau RIA Novosti gaat samen met radiozender Voice of Russia op in het nieuwe bedrijf Russia Today. Dat meldt het persbureau zelf vandaag op gezag van het Kremlin. De omstreden televisiepresentator Dmitri Kiseljov is aangewezen door de Russische president Poetin om de nieuwe onderneming te gaan leiden.

De samenvoeging van RIA Novosti en Voice of Russia moet binnen drie maanden voltooid zijn. Volgens Sergej Ivanov, stafchef van het Kremlin, kan het nieuwe bedrijf effectiever te werk gaan. Bovendien moeten de veranderingen leiden tot kostenbesparingen.

“Rusland heeft zijn eigen, onafhankelijke politiek en verdedigt krachtig zijn nationale belangen. Het is moeilijk om aan de wereld duidelijk te maken dat we dit kunnen doen en dat we dit moeten doen.”

De naam van het nieuwe bedrijf (Rossiya Segodjna) lijkt in het Engels vertaald en afgekort erg op het Russische mediabedrijf RT, dat wordt gefinancierd door het Kremlin en Russisch nieuws in het Engels brengt. Volgens RIA Novosti zijn de twee bedrijven echter aparte entiteiten. Het hoofd van Russia Today, Margarita Simonjan, hoorde naar eigen zeggen pas vandaag van de herstructurering.

De huidige hoofdredacteur van RIA Novosti is Svetlana Mironyuk, de eerste vrouw die ooit aan het hoofd stond in de geschiedenis van het mediabedrijf. De nieuwe directeur van het mediabedrijf, Dimitri Kiseljov, staat bekend om zijn zeer conservatieve opvattingen. Onlangs zei hij nog op tv dat de organen van homoseksuelen niet geschikt zijn voor transplantatie en beter verbrand kunnen worden:

RIA Novosti werd in 1941 opgericht, twee dagen na de invasie van de Sovjet-Unie door nazi-Duitsland. Het persbureau heeft verslaggevers in 45 landen en biedt nieuws in veertien talen.

    • Anouk Eigenraam