checkt ‘Vrouwen willen 106 romantische minuten per dag’

◯ Waar ◯ Grotendeels waar ◯ Half waar ◯ Grotendeels  onwaar ◯ Onwaar

Metro, NOS en NRC, vorige week

De aanleiding

Wetenschapstijdschrift Quest verdiept zich deze maand in „het onbegrijpelijke gedrag” van de vrouw. Om ons aan een handleiding voor de vrouw te krijgen, adverteert het blad in kranten en met billboards op straat. De reclameboodschap: ‘Vrouwen willen 106 romantische minuten per dag. Hoe werkt de vrouw? Koop Quest en je weet het.’

Waar is het op gebaseerd?

We pakken de Quest erbij. Maar geen woord over de 106 minuten. Ja zeg. Maken ze ons nieuwsgierig naar 106 romantische minuten en gaan we er speciaal voor naar de supermarkt, weten we nog niet hoe het zit. Hoofdredacteur Thomas Hendriks eens vragen wat er aan de hand is.

Het reclamebureau, mailt Hendriks, „hoefde zich niet aan de inhoud te houden, maar met enkele ontwerpen te komen die in dezelfde lijn liggen en die het vooral goed zouden doen op posters.”Hendriks: „We wilden een beetje spelen met enkele clichés over vrouwen. Het is bij ons bekend dat de boodschap op de posters niet wetenschappelijk onderbouwd is.”

Zijn die 106 minuten dan zomaar uit de lucht gegrepen?

Nee, blijkt uit een later mailtje van Hendriks, dat linkt naar een bericht op Nu.nl, dat zich baseert op de Engelse tabloidkrant Daily Mail. Die heeft het weer uit het vakblad Journal of Economic Psychology. En jawel, daarin is het onderzoek te lezen waar het om draait: Just a perfect day? Developing a happiness optimised day schedule.

En, klopt het?

Allereerst gaat het hier niet om een onderzoek dat probeert te bewijzen hoeveel romantische minuten een vrouw verlangt. Nee, het onderzoek is een „gedachte-experiment” dat met modellen werkt die „geen enkele empirische onderbouwing hebben”, schrijven de auteurs zelf. Wat ze willen, is bijdragen aan een grote puzzel. Hoe meet je de gemoedstoestand van mensen? En hoe maak je daar getallen van? Psychologen proberen al jaren daar een model voor te ontwikkelen. Dit onderzoek is een deeltje van die puzzel. Maar of die wel klopt – niemand weet het nog, de auteurs ook niet. „Het is eerder een beginpunt voor debat, dan een eindpunt”, schrijven ze.

Enfin, de 106 minuten staan er wel, in een ranglijstje met de optimale dagindeling van een vrouw. Relaxen: 78 minuten. Met vrienden zijn: 82 minuten. Helemaal bovenaan vinden we de 106 minuten, gereserveerd voor ‘intimate relations’. Is dat hetzelfde als romantiek? Valt met je moeder uit eten gaan ook onder intieme relaties? We weten het niet.

Dat het model nog in zijn kinderschoenen staat, blijkt wel. In het lijstje vinden we activiteiten die onwaarschijnlijk bij de perfecte dag van een vrouw horen. Op zo’n dag ga je toch geen 33 minuten forenzen en 47 minuten stofzuigen en strijken?

De auteurs durven ook maar één brede conclusie te trekken: op hun perfecte dag zouden vrouwen liever minder werken en meer tijd besteden aan sociale activiteiten – verrassing.

Conclusie

Volgens de billboards van Quest willen vrouwen 106 romantische minuten per dag. Daar is geen bewijs voor. Het onderzoek waar het cijfer uitkomt is een „gedachte-experiment” van psychologen die bezig zijn met het ontwikkelen van een model. Bovendien heeft het onderzoek het niet over romantiek, maar over ‘intieme relaties’. We concluderen daarom dat de reclameboodschap van Quest ongefundeerd is.

Wat wat houden we over? Een populair wetenschapstijdschrift dat adverteert met boodschappen die niet bewezen zijn, en zich daar ook nog eens van bewust is.

Ook een bewering zien langskomen die je graag gecheckt zou willen zien? Mail nextcheckt@nrc.nl of tip via Twitter met de hashtag #nextcheckt