Homo én moslim.

Ja, dat kan

Interview

In Nederland zijn er tussen de 50.000 en 100.000 mensen moslim en homo. Omdat seksualiteit taboe is, verloopt emancipatie moeizaam. Drie jongeren vertellen hun verhaal.

tekst Maral Noshad Sharifi foto’s Mieke Meessen en Bob van der Vlist

Als je ze in de stad ziet lopen, denk je dat het doodnormale studenten zijn. Maar sommigen durven de straat niet meer op, omdat ze angststoornissen hebben. Sommigen zijn suïcidaal of worden thuis mishandeld. De meesten verliezen door emotionele schade en schuldgevoel controle over hun leven.

Ze zoeken begrip. Begrip dat moeilijk te vinden is, zowel in de islamitische gemeenschap als in de Nederlandse. Beide groepen begrijpen namelijk niet hoe iemand homo én moslim kan zijn.

In Nederland zijn er tussen de 50.000 en 100.000 moslim-LHBT’ers (lesbisch, homoseksueel, biseksueel en transgender). Omdat seksualiteit taboe is in de moslimwereld, net als in de orthodox-joodse en -christelijke gemeenschap, verloopt de emancipatie van homoseksuelen moeizaam. In landen als Iran en Afghanistan worden homo’s opgehangen. In Pakistan kunnen ze levenslang de gevangenis in worden gegooid.

Zo was het niet altijd. Uit oude geschriften blijkt dat vroeger juist de Europeanen minder tolerant waren, als het om homoseksualiteit ging. Tot eind negentiende, begin twintigste eeuw keek het Westen vol onbegrip en afkeuren naar de verre Oriënt, omdat de ‘knapenliefde’ daar gewoon gevonden werd.

Nu liggen de verhoudingen heel anders. In de Arabische wereld is heteroseksualiteit de norm en gaan homo’s direct naar de hel. Zelfs in Nederland hebben imams in het recente verleden gezegd dat homoseksualiteit een besmettelijk ziekte is.

De afgelopen vijftien jaar zijn er desondanks een aantal sprongen vooruit gemaakt in de emancipatie van moslim-LHBT’ers. Het ondenkbare werd werkelijkheid toen in Zuid-Afrika imam Muhsin Hendricks uit de kast kwam. Hij verdiepte zich in de islam en concludeerde dat homoseksualiteit helemaal niet verboden is.

In een verhaal in de Koran over de zondige steden Sodom en Gomorra zou staan dat Allah de steden verwoestte omdat mannen daar seks hadden met elkaar. Dat klopt niet volgens imam Hendricks. Het ging in dat specifieke geval om pedofilie en niet om homoseksualiteit. Nu reist hij de wereld over om dat verhaal te vertellen. Om zich heen ziet hij kleine revoluties plaatsvinden.

Vroeger beantwoordden orthodoxe moslims homoseksualiteit vooral met geweld. Nu worden er vaker geweldloze oplossingen gegezocht. Daarnaast wordt homoseksualiteit meer besproken in progressieve moslimkringen en krijgen homoseksuele moslims steun vanuit de feministische moslimhoek. Na imam Hendricks volgde in Washington D.C. imam Daayiee Abdullah zijn voorbeeld.

De afgelopen jaren is een aantal Nederlandse moslim-LHBT’ers publiekelijk uit de kast gekomen zonder afstand te doen van hun geloof. Twee daarvan zijn Dino en Isjed die hier hun verhaal doen. De meeste moslim-LHBT’ers hebben nog tijd nodig. Zoals een Afghaanse lesbische studente die anoniem haar verhaal doet. Zichtbaarheid is cruciaal voor iedere revolutie. Deze jongeren lopen voorop. Dit zijn hun verhalen. >>