Lekker, nog ’n Jäger!

Wat is er dit weekend te doen? Rolinde Hoorntje spot trends en tipt

Vice, lijfblad voor de American Apparel avantgarde, organiseerde vorige week een feestje in de Rotterdamse club BAR. De Jägerland-tour, een clubtour met dj’s gesponsord door Jägermeister, was er neergestreken met een tourbus vanuit Amsterdam. Het was er zo gezellig dat de bus op de terugweg nog maar half gevuld was – en de club nog zeker driekwart vol.

Jägermeister had een podium als huiskamer ingericht, acteurs verkleed als New Kids ingehuurd en rondborstige meisjes in zwarte tops met het oranje Jägermeisterlogo gehesen. De Jägerherten goten erlenmeyers vol kruidenbitter leeg in reageerbuisjes, die ze verkochten voor zes euro per twee stuks. De binnenkant van BAR was veranderd in de natte droom van een scheikundeleraar – inclusief jaren 70 veiligheidsbrillen voor het publiek.

Er waren uitsluitend mooie jongens en meisjes. Op de schoenen van hun oma, met het shawltje van de huishoudster in hun haar. Of de muts van hun neef uit de Bronx op hun hoofd. Tenminste, zo lijkt het online. De Vice-fotograaf had redelijke strikte instructies meegekregen, vertelde hij vooraf: geen dronken mensen op de foto. Opvallende instructie voor een drankmerk.

Jägermeister adverteert op een slimme manier in dance. Net zoals Red Bull dat doet met een eigen internetradiostation voor elektronische muziek en een opleiding voor producers. Jägermeister is klant van Virtue, het marketingbureau van Vice. Net zoals Red Bull klant is van Blue Print Media, het reclamebureau dat eigenaar is van tijdschrift DJ Broadcast.

Er zijn mensen die zich kwaad maken over deze ‘kruisbestuiving’ tussen commercie en cultuur. Dat is raar, want de redacties opereren onafhankelijk. Kranten hebben toch ook een advertentieafdeling? En zolang liefhebbers weinig elektronische muziek terugzien in de gevestigde media, blijven ze online zoeken naar nieuwe kanalen. Daar willen ze alleen niet voor betalen, want twintigers voor wie dance de soundtrack van hun leven is, zijn opgegroeid met gratis internet. De drank- en gympmerken betalen wel.

Gelukkig.

Zo kan het dat Vice woensdag een eigen dancesite lanceerde, THUMP, waarvan dj en ter zake kundig journalist Aron Friedman hoofdredacteur is. De site belooft mixjes, interviews, essays en fotoverslagen over alles wat met clubcultuur te maken heeft.

Tuur bij de fotoverslagen wel even door je wimperharen. Er waren heus wel volledige laveloze mensen met een slechte haardag op het feestje. Echt.