En dan opeens ben je gewoon rijk

Groningse studenten begonnen een bedrijfje voor online kaartverkoop Ze zijn voor 22 miljoen dollar verkocht aan een Amerikaans bedrijf

redacteur economie

In een ultramodern pand aan het IJ in Amsterdam, met overal twintigers achter zilverkleurige laptops, struikelt hij voortdurend over zijn woorden. De adrenaline is sinds de miljoenendeal bekend werd nog niet gezakt.

Jan Willem van der Meer (32) is commercieel directeur van de vierkoppige directie van het Nederlandse techbedrijf Paylogic. Deze week lijfde het Amerikaanse entertainmentbedrijf SFX Paylogic voor 75 procent in, voor een bedrag van 22 miljoen dollar (16,2 miljoen euro).

Een succesverhaal dus, dat zeven jaar geleden begon in Groningen. Daar ontmoetten oprichters Theo Hoekema (nu 33) en Bart Wesselink (nu 29) van Paylogic elkaar tijdens de KEI-week, de studentenintroductieweek. Een slimme whizzkid en een handige jongen. Beiden waren op zoek naar een onlinebusinessmodel om de wereld mee te veroveren.

Onmisbaar bij dance-events

Inmiddels geldt hun bedrijf als leidend in de nieuwe technologie voor onlinekaartverkoop. Het is onmisbaar geworden bij grote dance-evenementen als Mysteryland en Sensation. Paylogic raakte daarmee onlosmakelijk verbonden met één van Nederlands populairste exportproducten van dit moment: dance.

Behalve in Groningen en Amsterdam heeft Paylogic nu kantoren in Berlijn en Antwerpen. Er werken bijna honderd mensen, de omzet ligt rond de acht miljoen euro. Grootste klant is ID&T van ondernemer Duncan Stutterheim, dat al eerder werd verkocht aan SFX. Het entertainmentbedrijf SFX van de Amerikaanse miljardair Robert Sillerman ging vorige maand naar de beurs. Geschatte waarde van het concern: rond de 1 miljard dollar.

Ruim een jaar was Paylogic in gesprek met SFX over een overname. Een paar keer vlogen ze naar New York voor overleg. Paylogic wilde zeker weten dat het niet zou worden opgeslokt door een monopolist. Tegen het monopolistische model hadden de vier jonge ondernemers zich de afgelopen jaren juist met succes verzet.

De ergernis van ID&T

Paylogic bedacht een systeem waarmee de traditionele spelers in de onlineticketverkoop konden worden omzeild. „Zij waren als het enige pontje waarop steeds meer passagiers naar de overkant wilden”, omschrijft commercieel directeur Van der Meer de monopoliepositie van bedrijven als Ticketbox, van de Nederlandse Staatsloterij, of het Amerikaanse Ticketmaster. „Een oneerlijk model.”

De ergernis van evenementorganisatoren als ID&T over de eenzijdige voorwaarden van de ticketwinkels werd dan ook steeds groter. Voorwaarden als: servicekosten tot wel 20 procent, géén kaartverkoop op de eigen website, het afstaan van data over bezoekers van de evenementen.

Met Paylogic hoeft de organisator van een feestje, een vakbeurs of andere bijeenkomst de bezoekers niet langer te delen met een onlineticketwinkel. Het bedrijf levert alleen de software. Daarmee kan de onlinekaartverkoop op de eigen website worden geregeld. De naamsbekendheid van het bedrijf onder de bezoekers van evenementen is dan ook niet groot.

Dat vinden ze ergens wel jammer. Sowieso is de naam Paylogic destijds niet logisch gekozen, vindt Theo Hoekema, die zijn succes viert in de skybar van een hotel niet ver van zijn Amsterdamse kantoor. Wat het dan had moeten zijn? „Een nieuw begrip. Bijna zo neutraal als Google”, vult Van der Meer aan. Kiwi hebben ze eens overwogen, als knipoog naar Apple. „Dat was niet zo slecht geweest.”